Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Should Learning (Mathematics) at School Aim at Knowledge or at Competences?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F12%3A10128093" target="_blank" >RIV/00216208:11410/12:10128093 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Should Learning (Mathematics) at School Aim at Knowledge or at Competences?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The Czech school reform tends to aim at competences rather than at knowledge. We attempt to bring some evidence that the mathematics competences is a vague term without precise scientific as well as practically useful contents. Based on the analysis of the Czech data from PISA 2003, we could not substantiate the differences in teaching practices referred by students with different mathematics test results, i. e. allegedly with different levels of math competences. Thus, any more or less effective competence-teaching practices could not be identified. Similarly, in TIMSS 2007, we did not find any differences in teaching practices between the Czech "pro-reform" and "antireform" teachers. We further investigated the reformists' requirement to set up the real life, on the one hand, a starting point of the school teaching/learning, and, on the other hand, its ultimate goal. In the studies exploring the issue, we found no definite results in favour of the use of real-world problems in school

  • Název v anglickém jazyce

    Should Learning (Mathematics) at School Aim at Knowledge or at Competences?

  • Popis výsledku anglicky

    The Czech school reform tends to aim at competences rather than at knowledge. We attempt to bring some evidence that the mathematics competences is a vague term without precise scientific as well as practically useful contents. Based on the analysis of the Czech data from PISA 2003, we could not substantiate the differences in teaching practices referred by students with different mathematics test results, i. e. allegedly with different levels of math competences. Thus, any more or less effective competence-teaching practices could not be identified. Similarly, in TIMSS 2007, we did not find any differences in teaching practices between the Czech "pro-reform" and "antireform" teachers. We further investigated the reformists' requirement to set up the real life, on the one hand, a starting point of the school teaching/learning, and, on the other hand, its ultimate goal. In the studies exploring the issue, we found no definite results in favour of the use of real-world problems in school

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AN - Psychologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GAP407%2F11%2F1740" target="_blank" >GAP407/11/1740: Kritická místa matematiky na základní škole - analýza didaktických praktik učitelů</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2012

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Orbis scholae

  • ISSN

    1802-4637

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    6

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    22-39

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus