Čtenářská gramotnost - předpoklady rozvoje počáteční gramotnosti
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F12%3A10128698" target="_blank" >RIV/00216208:11410/12:10128698 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Čtenářská gramotnost - předpoklady rozvoje počáteční gramotnosti
Popis výsledku v původním jazyce
Úvodní přehledová studie mapuje teoretické přístupy i výzkumná zaměření v tématu počáteční gramotnosti a nastavuje rámec pro monotématické dvojčíslo časopisu. V první řadě se zabývá čtenářskou gramotností jako aktuálním úkolem vzdělávání, zasazuje čtenářskou gramotnost do kontextu jiných gramotností, přičemž zdůrazňuje její dominantní úlohu. Zdůrazňuje význam časných etap v rozvoji gramotnosti, úlohu školské politiky i trendy v pojímání rozvoje gramotnosti, v majoritních i minoritních skupinách (děti sespeciálními vzdělávacími potřebami). Z hlediska výzkumného sleduje psycholingvistické přístupy ke sledování gramotnosti, opírající se o neuropsychologii a kognitivně psychologické teorie vývoje poznávacích procesů, ve kterých se v současné době významněakcentuje úloha časných etap v rozvoji gramotnosti. Opomenuta není ani oblast rizikových faktorů ve vývoji gramotnosti, jejíž přesnější uchopení tohoto odborného problému by mohlo mít v budoucnu přispět k preventivně intervenčnímu modelu
Název v anglickém jazyce
Early literacy- prerequisities of literacy development
Popis výsledku anglicky
Initial introductory paper maps theoretical approaches and experimental alignments in the topic of beginning literacy and sets the frame for monothematic double issue of the journal. The paper firstly deals with reading literacy as a current tasks of education, puts it into context with other types of literacy, while accenting dominant role of the reading literacy. It also accentuates the importance of early phases of developing literacy, role of the educational policy as well as current trends in the reflection of literacy development in major and minor groups (children with special educational needs). In terms of research the paper follows the psycholinguistic approaches to monitoring literacy, based on neuropsychology and cognitive psychological theories of the development of cognitive processes in which they are currently significantly accentuates the role of the early stages in the development of literacy. The area of risk factors in the development of literacy is not overlooked.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů