Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Čtenářská gramotnost - předpoklady rozvoje počáteční gramotnosti

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F12%3A10128698" target="_blank" >RIV/00216208:11410/12:10128698 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Čtenářská gramotnost - předpoklady rozvoje počáteční gramotnosti

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Úvodní přehledová studie mapuje teoretické přístupy i výzkumná zaměření v tématu počáteční gramotnosti a nastavuje rámec pro monotématické dvojčíslo časopisu. V první řadě se zabývá čtenářskou gramotností jako aktuálním úkolem vzdělávání, zasazuje čtenářskou gramotnost do kontextu jiných gramotností, přičemž zdůrazňuje její dominantní úlohu. Zdůrazňuje význam časných etap v rozvoji gramotnosti, úlohu školské politiky i trendy v pojímání rozvoje gramotnosti, v majoritních i minoritních skupinách (děti sespeciálními vzdělávacími potřebami). Z hlediska výzkumného sleduje psycholingvistické přístupy ke sledování gramotnosti, opírající se o neuropsychologii a kognitivně psychologické teorie vývoje poznávacích procesů, ve kterých se v současné době významněakcentuje úloha časných etap v rozvoji gramotnosti. Opomenuta není ani oblast rizikových faktorů ve vývoji gramotnosti, jejíž přesnější uchopení tohoto odborného problému by mohlo mít v budoucnu přispět k preventivně intervenčnímu modelu

  • Název v anglickém jazyce

    Early literacy- prerequisities of literacy development

  • Popis výsledku anglicky

    Initial introductory paper maps theoretical approaches and experimental alignments in the topic of beginning literacy and sets the frame for monothematic double issue of the journal. The paper firstly deals with reading literacy as a current tasks of education, puts it into context with other types of literacy, while accenting dominant role of the reading literacy. It also accentuates the importance of early phases of developing literacy, role of the educational policy as well as current trends in the reflection of literacy development in major and minor groups (children with special educational needs). In terms of research the paper follows the psycholinguistic approaches to monitoring literacy, based on neuropsychology and cognitive psychological theories of the development of cognitive processes in which they are currently significantly accentuates the role of the early stages in the development of literacy. The area of risk factors in the development of literacy is not overlooked.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

    AN - Psychologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2012

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů