Předčtenářské aktivity a jejich význam pro rozvoj čtenářské gramotnosti
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F12%3A10128844" target="_blank" >RIV/00216208:11410/12:10128844 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Předčtenářské aktivity a jejich význam pro rozvoj čtenářské gramotnosti
Popis výsledku v původním jazyce
Mezi dětmi je velký rozdíl, jak si osvojují základy čtenářské gramotnosti. Příspěvek se zabývá identifikací nejvýznamnějších rozdílů na počátku vzdělávání, které bývají výzkumně sledovány a které mají dopad na rozvíjející se čtenářství. Jsou dány z předchozích vývojových období a vztahují se nejenom k dispozičním charakteristikám dítěte, ale i k jeho předčtenářským zkušenostem. Vývoj předškolního dítěte, jak v obecném pohledu, tak v oblasti pregramotnosti, závisí na společenských faktorech, ale také narodinném a dalším sociálním prostředím, do kterého dítě vstupuje. Dosažená úroveň předpokladů ke čtení s nimi koresponduje. Důležitou otázkou je i to, jak dítě pochopí, co to čtení je a jak interpretuje jeho význam.
Název v anglickém jazyce
Activities of preschool age and their importance for the development of literacy
Popis výsledku anglicky
There is a great difference among the children in terms of adopting the reading literacy. This paper deals with the most significant differences at the beginning of education, which are being observed and which have influence on developing reading skills. These differences grow from earlier development periods and they are related to dispositional characteristics of the child, as well as its pre-reading experiences. Development of the child in a preschool age, not only in general perspective, but also in the area of pre-literacy, depends on social factors, as well as domestic and other social environment. Achieved level of reading qualifications corresponds with aforementioned factors. Important question is, how the child apprehends reading and how isits meaning interpreted.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP407%2F12%2F1830" target="_blank" >GAP407/12/1830: Vztah kognitivních struktur žáka a struktur jazykového systému v procesu edukace českého jazyka</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
—
Svazek periodika
4
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
9-19
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—