Dětské prekoncepty a možnosti jejich sledování v oblasti jazykového systému
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F12%3A10129894" target="_blank" >RIV/00216208:11410/12:10129894 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Dětské prekoncepty a možnosti jejich sledování v oblasti jazykového systému
Popis výsledku v původním jazyce
Nastupující žák do základní školy přichází z předchozího období s přirozeně rozvinutými jazykovými dovednostmi. Je úkolem vzdělávání, aby své zkušenosti zúročil při vytváření obecně platných jazykových zákonitostí, konkrétně zákonitostí, které se uplatňují ve výuce českého jazyka. Kapitola kolektivní monografie se zabývá možnostmi sledování prekonceptů v českém jazyce jako východiska pro uplatňování konstruktivistických přístupů v didaktice českého jazyka. Jejím cílem je dát první podněty pro poznávánížákovských prekonceptů v jazykovém systému. Zabývá se tím, co prekoncepce jsou a také jak do nich vstupuje dosažená úroveň kognitivního a jazykového vývoje dítěte. Upozorňuje na úskalí při poznávání dětských představ a načrtává možné metody jejich poznávání. Věnuje se neverbálním diagnostickým prostředkům v poznávání prekonceptů v oblasti jazyka (hra, kresba, grafické produkty, manipulační činnosti) a prostředkům verbálním (vyprávění, rozhovor, písemné produkty), které se mohou stát vých
Název v anglickém jazyce
Child Preconcepts and Possibilities of their Monitoring in Language System Area
Popis výsledku anglicky
Pupils come into elementary school with naturally developed verbal skills from earlier age. It is essential for education to make the children use their experiences in creating generally applicable language principles, particularly those, which apply inteaching the Czech language. This chapter of the collective monograph deals with observation of the preconceptions in Czech language as a basis for the application of the constructivist approaches in teaching Czech language. Its aim is to start exploringpupils' preconceptions in the language system. It deals with what preconceptions are and how the level of cognitive and linguistic development of the child affect them. It also draws attention towards the difficulties in exploring children's ideas and outlines possible methods of their examination. It also deals with non-verbal diagnostic methods of recognizing pre-concepts of language (game, drawing etc.) and verbal methods (story-telling, dialogue) which can become essential for resea
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP407%2F12%2F1830" target="_blank" >GAP407/12/1830: Vztah kognitivních struktur žáka a struktur jazykového systému v procesu edukace českého jazyka</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Čeština ve škole 21.století - II. Úvodní studie
ISBN
978-80-7290-617-8
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
43-57
Počet stran knihy
120
Název nakladatele
Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—