Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Žákovské prekoncepty jako konstitutivní prvek výuky mateřského jazyka

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F17%3A10359882" target="_blank" >RIV/00216208:11410/17:10359882 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2017-1-58" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2017-1-58</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2017-1-58" target="_blank" >10.5817/PedOr2017-1-58</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Žákovské prekoncepty jako konstitutivní prvek výuky mateřského jazyka

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem této empirické studie je: (1) představit žákovský prekoncept jako konstitutivní prvek výuky mateřského jazyka, (2) ukázat na konkrétním příkladu větného členu (přívlastku), že pojetí žákovského prekonceptu jako klíčové determinanty výuky je nejen opodstatněné, ale přímo nutné; (3) uvést návrh, kudy by se další výzkum i snahy o zlepšování výuky v této oblasti mohly ubírat. V první části jsou vymezeny základní pojmy - představa, prekoncept a koncept - a je analyzováno jejich místo ve výuce mateřského jazyka. Následně se text věnuje kritickým místům ve výuce českého jazyka a české syntaxe, další část prezentuje samotný výzkum. Metodou stratifikovaného náhodného výběru byl vytvořen vzorek žáků 1. ročníku střední školy, u nichž byl metodou individuálního řízeného rozhovoru nad speciálně designovanými cvičeními zjišťován žákovský prekoncept přívlastku. Z výsledků vyplývá, že žáci disponují prekonceptem přívlastku a i hůře prospívající žáci jsou schopni tento prekoncept verbalizovat a přesně ho popsat, avšak po zavedení terminologie se u některých projevuje blok vyvolaný edukací a dochází ke střetu přirozeného vnímání jazyka a gramatického popisu. Zároveň se ukazuje, že po přechodu na rovinu školních znalostí žáci začnou o jazykových jevech přemýšlet jinak - jejich spontánní uvažování je zastaveno a nastupují nevhodné zmechanizované postupy, které žákům škola vnutila. Studie rovněž upozorňuje na desetiletí přetrvávající problém - výuka zavádí terminologii příliš brzy, aniž by navazovala na přirozenou jazykovou kompetenci a komunikační zkušenost žáků. I přes nedostatečné ukotvení základních znalostí pak postupuje dál, čímž se vytváří bludný kruh neúspěchu.

  • Název v anglickém jazyce

    Pupil's preconceptions as the constitutive component of L1 instruction

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of this empiric paper is to (1) introduce the pupil&apos;s preconception as a constitutive component of L1 instruction, (2) on the concrete example of the sentence element of grammatical modifier show that understanding the pupil&apos;s preconception as a key determinant of instruction is not only relevant, but truly necessary; (3) suggest which direction further research and instruction improvements might have. The first part defines the key concepts - notion, preconception, conception - and analyses their place in L1 instruction. Then it shows the critical areas in Czech language and Czech syntax instruction, the last part presents the authors&apos; research. Through random stratified sampling a sample of pupils in the first year of upper secondary school was created. Through the method of individual interview using specially designed exercises pupils&apos; preconceptions of the grammatical modifier were researched. The results suggest that pupils have the conception of the grammatical modifier and also low-achieving pupils are able to verbalize it and describe it precisely. However, after introducing terminology, with some pupils a bloc imposed by education and a clash between natural perception of language and its grammatical description appears. Pupils also start thinking differently - their spontaneous contemplations stop and they start using inappropriate mechanical strategies taught at school. The study also draws attention to the persisting problem - instruction introduces terminology too early and does not link it to the pupil&apos;s natural language competence and communication experience. Despite the unsatisfactory mastering of fundamental knowledge it advances, which creates the vicious circle of failure.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pedagogická orientace

  • ISSN

    1211-4669

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    27

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    23

  • Strana od-do

    58-80

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus