Pedagogical and psychological aspects of the use of cognitive technologies in the learning process
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F12%3A10131455" target="_blank" >RIV/00216208:11410/12:10131455 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
ruština
Název v původním jazyce
Pedagogiko-psichologičeskie aspekty ispolzovanija kognitivnych technologij v processe ob?čenija
Popis výsledku v původním jazyce
Statja predlagaet informaciju ob odnom iz značitelnych i akt?alnych napravlenij v sovremennoj češskoj škole - vnedrenie informacionnych i komm?nikacionnych technologij v ob?čenie. Interes?etsja vozmožnostjami i predelami kompjuternych kognitivnych technologij v processe ob?čenija,rešaet problematik? vlijanija medij na processy ob?čenija ?čenikov. Vyjasnjaet značenie pedagogiko-psichologičeskich aspektov ispolzovanija kognitivnych technologij v processe ob?čenija napr. viz?alizacii,individ?alizacii,interaktivnosti, ob?čenija na opyte, perenosa avtoriteta i rolej ?čitelja,mgnovennoj obratnoj svjazi,koncentracii,itp. Avtor obraščaet vnimanie na predely i riski kompjuternych kognitivnych technologij pri ob?čenii, prežde vsego v oblasti aktivnosti ?čenikov,orientacii na ikoničeskij sposob ?svoenija, v oblasti potrebitelskoj nagljadnosti, nedostatočnogo razvitija abstrakcii,kritičeskogo myšlenija, složnogo koncept?alnogo myšlenija, kritičeskoj obrabotki informacii i t. p.Vmeste s tem ?pomin
Název v anglickém jazyce
Pedagogical and psychological aspects of the use of cognitive technologies in the learning process
Popis výsledku anglicky
The article concerns one of the currently important trends in education - the implementation of ICT to the teaching process. It analyzes the capacities and limitations of the use of computer cognitive technology in teaching, and the influence of media onpupils' learning. It explains the pedagogical-psychological aspects of computer cognitive technology such as the impact of visualizability, interactiveness, individualization, learning by experience, pupil-oriented teaching, the exchange of teacher's and pupil's roles, feedback, concentration etc. The author also points out the limitations of the use of ICT in teaching - especially in the realm of pupils' activity, orientation on consumable illustrativeness, iconic learning, insufficient conceptual thinking and critical analysis of information by pupils, insufficient development of abstraction etc.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů