Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Impact of non-standard cultural assignment of word problems on 6th grade pupils' performance

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F13%3A10140005" target="_blank" >RIV/00216208:11410/13:10140005 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Impact of non-standard cultural assignment of word problems on 6th grade pupils' performance

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The paper presents results of research focusing on cultural and gender aspects of mathematics textbooks and on culture of problem solving. Word problems as they are presented in Czech textbooks of mathematics tend to involve many stereotypes and the images of female and male worlds and roles in these assignments are often defined very rigorously and stereotypically. The world of word problems presented in textbooks implicitly hands to the new generation cultural values, schemas and stereotypes of the previous one. However, if these texts are constructed with more attention to the cultural values they bear, what consequences will it have for the solving processes used by the pupils and for the pupils' performance? Results of a test for 6th grade pupilsin two variants - standard stereotypical and non-standard non-stereotypical - are analysed in the paper to see the impact of non-standard assignment on the solving strategies used by pupils and pupils' performance.

  • Název v anglickém jazyce

    Impact of non-standard cultural assignment of word problems on 6th grade pupils' performance

  • Popis výsledku anglicky

    The paper presents results of research focusing on cultural and gender aspects of mathematics textbooks and on culture of problem solving. Word problems as they are presented in Czech textbooks of mathematics tend to involve many stereotypes and the images of female and male worlds and roles in these assignments are often defined very rigorously and stereotypically. The world of word problems presented in textbooks implicitly hands to the new generation cultural values, schemas and stereotypes of the previous one. However, if these texts are constructed with more attention to the cultural values they bear, what consequences will it have for the solving processes used by the pupils and for the pupils' performance? Results of a test for 6th grade pupilsin two variants - standard stereotypical and non-standard non-stereotypical - are analysed in the paper to see the impact of non-standard assignment on the solving strategies used by pupils and pupils' performance.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2013

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Proceedings of the 10th International Conference. Efficiency and Responsibility in Education

  • ISBN

    978-80-213-2378-0

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    441-448

  • Název nakladatele

    Czech University of Life Sciences Prague

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    Praha

  • Datum konání akce

    6. 6. 2013

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku

    000327802000058