Textbooks of mathematics as literary microcosm: Why and how can these texts be analysed
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F13%3A10143972" target="_blank" >RIV/00216208:11410/13:10143972 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Textbooks of mathematics as literary microcosm: Why and how can these texts be analysed
Popis výsledku v původním jazyce
The aim of this paper is to show how analysis of mathematical textbooks can contribute to the effort of uncovering the roots of common biases and prejudices in the society, for example the stereotypical gender roles. The authors build on the fact that the world of word problem assignments and expository narrative of school textbooks of mathematics is a fictional world resembling the microcosm of any work of art, which allows their analysis in the framework of literary theory. The presenting author of this paper is also an author of one set of mathematical textbooks used in the Czech Republic. Thus the paper includes first-hand experience and intentions when conceiving the word problems and narratives in her textbooks.
Název v anglickém jazyce
Textbooks of mathematics as literary microcosm: Why and how can these texts be analysed
Popis výsledku anglicky
The aim of this paper is to show how analysis of mathematical textbooks can contribute to the effort of uncovering the roots of common biases and prejudices in the society, for example the stereotypical gender roles. The authors build on the fact that the world of word problem assignments and expository narrative of school textbooks of mathematics is a fictional world resembling the microcosm of any work of art, which allows their analysis in the framework of literary theory. The presenting author of this paper is also an author of one set of mathematical textbooks used in the Czech Republic. Thus the paper includes first-hand experience and intentions when conceiving the word problems and narratives in her textbooks.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP407%2F12%2F1939" target="_blank" >GAP407/12/1939: Rozvíjení kultury řešení matematických problémů ve školské praxi</a><br>
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
PROCEEDINGS OF THE SEVENTH INTERNATIONAL MATHEMATICS EDUCATION AND SOCIETY CONFERENCE
ISBN
—
ISSN
2077-9933
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
410-420
Název nakladatele
MES 7
Místo vydání
Cape Town
Místo konání akce
Cape Town
Datum konání akce
2. 4. 2013
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
000335744500050