Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Textbooks of mathematics as literary microcosm: Why and how can these texts be analysed

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F13%3A10143972" target="_blank" >RIV/00216208:11410/13:10143972 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Textbooks of mathematics as literary microcosm: Why and how can these texts be analysed

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The aim of this paper is to show how analysis of mathematical textbooks can contribute to the effort of uncovering the roots of common biases and prejudices in the society, for example the stereotypical gender roles. The authors build on the fact that the world of word problem assignments and expository narrative of school textbooks of mathematics is a fictional world resembling the microcosm of any work of art, which allows their analysis in the framework of literary theory. The presenting author of this paper is also an author of one set of mathematical textbooks used in the Czech Republic. Thus the paper includes first-hand experience and intentions when conceiving the word problems and narratives in her textbooks.

  • Název v anglickém jazyce

    Textbooks of mathematics as literary microcosm: Why and how can these texts be analysed

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of this paper is to show how analysis of mathematical textbooks can contribute to the effort of uncovering the roots of common biases and prejudices in the society, for example the stereotypical gender roles. The authors build on the fact that the world of word problem assignments and expository narrative of school textbooks of mathematics is a fictional world resembling the microcosm of any work of art, which allows their analysis in the framework of literary theory. The presenting author of this paper is also an author of one set of mathematical textbooks used in the Czech Republic. Thus the paper includes first-hand experience and intentions when conceiving the word problems and narratives in her textbooks.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GAP407%2F12%2F1939" target="_blank" >GAP407/12/1939: Rozvíjení kultury řešení matematických problémů ve školské praxi</a><br>

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2013

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    PROCEEDINGS OF THE SEVENTH INTERNATIONAL MATHEMATICS EDUCATION AND SOCIETY CONFERENCE

  • ISBN

  • ISSN

    2077-9933

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    410-420

  • Název nakladatele

    MES 7

  • Místo vydání

    Cape Town

  • Místo konání akce

    Cape Town

  • Datum konání akce

    2. 4. 2013

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku

    000335744500050