Kritická místa matematiky na 2. stupni základní školy v diskurzu učitelů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F13%3A10190797" target="_blank" >RIV/00216208:11410/13:10190797 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Kritická místa matematiky na 2. stupni základní školy v diskurzu učitelů
Popis výsledku v původním jazyce
Kapitola shrnuje výsledky kvalitativního výzkumu založeného na rozhovorech s 34 učiteli matematiky, jehož cílem bylo zjistit, které partie matematiky základní školy učitelé vidí jako kritické místo z hlediska žáků. U každého identifikovaného kritického místa je zmíněna povaha žákovských obtíží a jejich příčiny tak, jak je vidí učitelé, a současně jsou popsány didaktické přístupy, které učitelé podle svých slov k překonávání obtíží využívají. Ke každé z kritických oblastí existuje nepřeberné množství výzkumů (alespoň v zahraniční literatuře). Z nich byly vybrány vesměs výzkumy typu "experimentální versus kontrolní skupina, které umožňují zasadit používané didaktické přístupy do výzkumného kontextu. Učitelé nejvíce zmiňovali problémy v aritmetice (konkrétně u zlomků a celých čísel), u algebraických výrazů, u slovních úloh. Z geometrie nejvíce mluvili o konstrukčních úlohách a o výpočtech v geometrii. V závěru kapitoly jsme se pokusili o určité obecnější úvahy shrnující některé charakteri
Název v anglickém jazyce
Critical places of mathematics at the lower secondary schools in the discourse of teachers
Popis výsledku anglicky
The chapter summarises results of qualitative research based on interviews with 35 mathematics teachers whose gaol was to find out which parts of lower secondary mathematics are seen by teachers as critical from the point of view of pupils. For each identified critical place, the nature of pupils' problems and their possible causes are given (from the teachers' viewpoint) and didactic approaches the teachers use to overcome these problems are described. For each critical place, a huge body of research exist (at least in international literature). We have mostly chosen research of the experimental versus control group type which enables us to put the used didactic approaches into the research contexts. The teachers spoke most about problems in arithmetic (namely fractions and negative numbers), in algebraic expressions, in word problems. In geometry they mentioned construction geometry and calculations in geometry. The chapter is summed up by more general considerations stemming from th
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP407%2F11%2F1740" target="_blank" >GAP407/11/1740: Kritická místa matematiky na základní škole - analýza didaktických praktik učitelů</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů
ISBN
978-80-7290-723-6
Počet stran výsledku
64
Strana od-do
63-126
Počet stran knihy
358
Název nakladatele
Univerzita Karlovy v Praze, Pedagogická fakulta
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—