Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Didaktika matematiky jako nástroj zvládání kritických míst v matematice

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F19%3A10405194" target="_blank" >RIV/00216208:11410/19:10405194 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Didaktika matematiky jako nástroj zvládání kritických míst v matematice

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Kniha se zabývá tzv. kritickými místy matematiky základní školy, tedy oblastmi, v nichž žáci často a opakovaně selhávají. Jinými slovy jde o oblasti, které žáci nezvládnou na takové úrovni, aby se jejich matematická gramotnost produktivně rozvíjela a aby mohla být tvořivě užívána v každodenním životě i v následném studiu. Knihu otevírá teoretická kapitola, která se zabývá pojetím kvalitní výuky obecně i specificky vzhledem k matematice. Toto pojetí je vztaženo k cílům výuky matematiky. Pozornost je věnována i samotnému pojmu porozumění v matematice, protože se v literatuře můžeme setkat s různými zjednodušujícími děleními. Jádro teoretické kapitoly sestává z těch didaktických postupů, u nichž bylo výzkumně prokázáno na více tématech, že vedou ke kvalitnějším poznatkům v matematice. Nejde přirozeně o úplný výčet, spíše o základní přístupy, které lze využít i pro zvládání kritických míst uvedených v následujících kapitolách knihy. Poměrně velká pozornost je věnována i problematice žákovských chyb při učení se matematice. Vybraná kritická místa (slovní úlohy, úvod do algebry, kombinatorika) jsou pojednána ze dvou základních hledisek - z hlediska žáka a jeho porozumění a miskoncepcí a z hlediska učitele a jeho výuky. U každého jsou uvedeny jednak konkrétní ukázky a příběhy z praxe (z práce s žáky i učiteli a z výuky matematiky) a jednak výsledky výzkumů, které zprostředkované empirické zkušenosti zasazují do širšího rámce. Výzkumná část kapitol obsahuje vybrané výsledky výzkumů, které které ukazují, jak žákovské obtíže zvládat či jak jim předcházet. Výsledky relevantních výzkumů mohou pomoci čtenáři, aby si jednak udělal lepší představu o podstatě žákova porozumění či neporozumění dané oblasti (a v případě učitelů z praxe tuto představu propojil s vlastní zkušeností) a jednak aby mohl konfrontovat své didaktické přístupy (učitel z praxe) či představy o nich (budoucí učitel) s těmi, které byly ve výzkumu ověřeny. Cílem knihy je poskytnout čtenáři hlubší porozumění klíčovým otázkám didaktiky matematiky, a to na pozadí vybraných kritických míst. Jejím cílem však není podat jednoduchá metodická doporučení. Naší snahou je spíše pojednat o daném tématu komplexně tak, aby si čtenář sám udělal obrázek o povaze problému a vytvořil si vlastní způsob zvládání toho kterého kritického místa. Kniha se tedy dá číst z různých hledisek - z hlediska budoucího učitele matematiky, z hlediska učitele z praxe, z hlediska výzkumníka či lektora kurzů didaktiky matematiky. Budoucí učitel matematiky si na základě informací i úkolů v knize uvedených vytvoří ucelený obraz o dané oblasti, což mu umožní o ní tvůrčím způsobem uvažovat. Učitel matematiky z praxe může rozvíjet své didaktické znalosti obsahu i nalézat inspiraci a argumentaci pro vlastní výukovou praxi. Kniha může být užitečná i těm, kteří chtějí rozvíjet výzkumnou práci v didaktice matematiky, např. tím, že v ní najdou inspiraci pro formulaci potenciálních cílů výzkumu či odrazový můstek k tomu, co se už o dané oblasti z pohledu výzkumu ví. Zejména badatelům v didaktice jsou určeny odkazy na další výzkumy, které v knize nejsou blíže popsány, ale které shledáváme jako inspirativní. V neposlední řadě může kniha nabídnout východiska a podněty i těm, kteří vedou kurzy didaktiky matematiky pro budoucí učitele matematiky základní a střední školy.

  • Název v anglickém jazyce

    Didactics of Mathematics as a Tool for Coping with Critical Places in Mathematics

  • Popis výsledku anglicky

    The book focuses on so-called critical places in mathematics, that is, areas in which pupils fail repeatedly, in other words, which they have not mastered at a level that would enable their mathematical literacy to develop productively so that it could be used creatively in everyday life. These are usually the areas which teachers find challenging to teach, too. The book draws on the research results of two research projects by GA ČR coordinated by the author and also on her experience from teacher education courses as well as on the results of national and, more importantly, international research. The first chapter summarises selected theoretical concepts which underlie considerations presented in the core of the book. Attention is devoted to the concept of quality teaching in general and to the quality teaching of mathematics in particular. Characteristics of such teaching are related to the goals of teaching mathematics. A concept development theory (the so-called theory of generic models) is described and illustrated, and extensively used in the other chapters of the book. The core of the chapter consists of the presentation of results of quality research, documenting effective practices which facilitate understanding in mathematics. The theoretical notions from the first chapter are used as a springboard for the following three chapters, each of which focuses on one critical place: Chapter 3 (Word Problems), Chapter 4 (Algebra), Chapter 5 (Combinatorics). All the chapters have the same structure. They begin with a theoretical section which summarises concepts pertinent to the topic in question. The following section is devoted to pupils&apos; understanding and is divided into two subsections. In the first one, concrete examples of pupils&apos; understanding (from observations of lessons, task-based interviews with pupils, and literature) are presented with their short interpretation. In the second, the main research results in the topic in question are summarised and related to the above examples. The next section of the chapter is devoted to the teaching aspect of the topic. In its first subsection, some teachers&apos; statements about teaching the topic and observations from teaching the topic (observations of real lessons or videoed ones) are quoted and briefly interpreted. The second subsection focuses on research results pertinent to teaching the topic (mostly results of intervention studies). Overall, the topics in question are presented in a very complex way, and thus the study of the book should ensure that teachers have sufficient information about the nature of pupils (mis)understanding of the topic in question and consequences of some teaching approaches. This should in turn enable the teacher to design his/her teaching with a particular focus on pupils&apos; understanding. Rather than advocating one particular teaching practice, the book seeks to present teaching practices which under some circumstances lead to pupils&apos; understanding of the mathematics taught.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7603-109-8

  • Počet stran knihy

    258

  • Název nakladatele

    Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS knihy