Mravní usuzování v kontextu profi-volby
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F13%3A10288268" target="_blank" >RIV/00216208:11410/13:10288268 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.contexo.cz/files/other/filemanager/Files/PhD%20existence%203/sborn%C3%ADk%20odborn%C3%BDch%20p%C5%99%C3%ADsp%C4%9Bvk%C5%AF_tisk.pdf" target="_blank" >http://www.contexo.cz/files/other/filemanager/Files/PhD%20existence%203/sborn%C3%ADk%20odborn%C3%BDch%20p%C5%99%C3%ADsp%C4%9Bvk%C5%AF_tisk.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Mravní usuzování v kontextu profi-volby
Popis výsledku v původním jazyce
Kognitivista E. Turiel rozlišuje tři domény lidského rozhodování: osobní, konvenční a morální. Profi-volba z gymnázia je podle všeho primárně volbou osobní. Je však zjevné, že zbylé dvě domény jsou v ní také zastoupeny a hrají svou důležitou roli. Cílemtohoto disertačního projektu je především najít odpovědi na otázky, jak se může projevovat mravní usuzování v profi-volbě a jak se projevuje v daných doménách. Příspěvek bude v první řadě prezentací vybraných kvalitativních analýz rozhovorů s gymnazisty.Nezbytnou součástí výzkumu je také odborná diskuse, která spočívá především v uchopení mravního usuzování. Jak se ukázalo, gymnazisté v profi-volbě neřeší klasická morální dilemata ve smyslu tradičního pojetí morálky, jak ji popisuje např. L. Kohlberg.Bylo tedy potřebné v rámci kognitivismu nalézt teorii, která rozšiřuje pojetí morálky např. také o zodpovědnost k sobě samému.
Název v anglickém jazyce
Moral reasoning in the context of career choice
Popis výsledku anglicky
A cognitivist E. Turiel distinguishes among three domains of human decision making: namely personal, moral and conventional. Keeping that in mind, the career choice of high school graduates seems to rank primarily among the personal decision making process. However, it is apparent that the other two domains also affect the target group's career choice, playing a considerable role throughout its process. The primary goal of this study is two-fold, namely to answer the question of how moral reasoning affects the career choice process and how morality as such can be found in this three domains. The study primarily presents a qualitative analysis of interviews with high school graduates. As it turned out, throughout the decision making process students didnot deal with classical moral dilemmas in terms of traditional concepts of morality. It was, therefore, necessary to extend the cognitivist theory of morality by, among others, the notion of self-responsibility.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
PhD Existence III: Česko-slovenská psychologická konference (nejen) pro doktorandy a doktorandech
ISBN
978-80-244-3778-1
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
90-101
Název nakladatele
Univerzita Palackého v Olomouci
Místo vydání
Olomouc
Místo konání akce
Olomouc
Datum konání akce
20. 5. 2013
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
000343037400010