Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Tvořivé přístupy k narativu v didaktice literatury: narativní transformace a jejich didaktický potenciál

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F13%3A10312604" target="_blank" >RIV/00216208:11410/13:10312604 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Tvořivé přístupy k narativu v didaktice literatury: narativní transformace a jejich didaktický potenciál

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Didaktická narativní transformace prozaického textu představuje jeden ze způsobů aktivního poznávání literárního díla. Při narativních transformacích totiž žáci zakoušejí skutečný zážitek z četby, a také přetvářením původního literárního textu zažívají vlastní tvořivou činnost. V této kapitole je vysvětleno, jak didaktická narativní transformace funguje a jak souvisí s literárně teoretickou narativní transformací. Z literárně teoretických východisek jsou podstatné Doleželova literární transdukce, především tzv. postmoderní přepis díla, dále Doleželovo schéma zachycující proces subjektivizace narativu a model konstituentů perspektivy podle Alice Jedličkové. Žáci nejprve přečetli mikropovídku Franze Kafky ""Pasažér"" a v ní převedli subjektivní vyprávěnína objektivní. Následně tento převod reflektovali. V závěru kapitoly jsou analyzovány výkony třech žáků (jako příklady mechanicky, radikálně provedené transformace a transformace míjející se s původním zadáním), vyvozeny zobecňující závě

  • Název v anglickém jazyce

    Creative approaches to narrative in didactics of literature: narrative transformations and their didactic potential

  • Popis výsledku anglicky

    Didactic narrative transformation of a text in prose represents one of the possible manners of active getting to know of a literary piece. During narrative transformations we can make our pupils live a real reader's experience, and, what is even more important, we can make them learn from their own creative activity. In this chapter, the author explains how narrative transformation works and how it is related to the concept of narrative transformation in theory of literature. From the theoretical pointof view, the following concepts are important for the text: Doležel's concept of literary transduction, namely so-called postmodern transcription of a piece of work, Doležel's scheme of the process of subjectivization of narrative, and the model of constituents proposed by Alice Jedličková.Pupils were asked to read Franz Kafka's short story The Passenger and consequently to transform the subjectively narrated story (1st person) into an objective narrative (3rd person). Then they had to r

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2013

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Tvorba jako způsob poznávání

  • ISBN

    978-80-246-2335-1

  • Počet stran výsledku

    24

  • Strana od-do

    321-344

  • Počet stran knihy

    538

  • Název nakladatele

    Karolinum

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly