Tvořivé přístupy k narativu v didaktice literatury: narativní transformace a jejich didaktický potenciál
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F13%3A10312604" target="_blank" >RIV/00216208:11410/13:10312604 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Tvořivé přístupy k narativu v didaktice literatury: narativní transformace a jejich didaktický potenciál
Popis výsledku v původním jazyce
Didaktická narativní transformace prozaického textu představuje jeden ze způsobů aktivního poznávání literárního díla. Při narativních transformacích totiž žáci zakoušejí skutečný zážitek z četby, a také přetvářením původního literárního textu zažívají vlastní tvořivou činnost. V této kapitole je vysvětleno, jak didaktická narativní transformace funguje a jak souvisí s literárně teoretickou narativní transformací. Z literárně teoretických východisek jsou podstatné Doleželova literární transdukce, především tzv. postmoderní přepis díla, dále Doleželovo schéma zachycující proces subjektivizace narativu a model konstituentů perspektivy podle Alice Jedličkové. Žáci nejprve přečetli mikropovídku Franze Kafky ""Pasažér"" a v ní převedli subjektivní vyprávěnína objektivní. Následně tento převod reflektovali. V závěru kapitoly jsou analyzovány výkony třech žáků (jako příklady mechanicky, radikálně provedené transformace a transformace míjející se s původním zadáním), vyvozeny zobecňující závě
Název v anglickém jazyce
Creative approaches to narrative in didactics of literature: narrative transformations and their didactic potential
Popis výsledku anglicky
Didactic narrative transformation of a text in prose represents one of the possible manners of active getting to know of a literary piece. During narrative transformations we can make our pupils live a real reader's experience, and, what is even more important, we can make them learn from their own creative activity. In this chapter, the author explains how narrative transformation works and how it is related to the concept of narrative transformation in theory of literature. From the theoretical pointof view, the following concepts are important for the text: Doležel's concept of literary transduction, namely so-called postmodern transcription of a piece of work, Doležel's scheme of the process of subjectivization of narrative, and the model of constituents proposed by Alice Jedličková.Pupils were asked to read Franz Kafka's short story The Passenger and consequently to transform the subjectively narrated story (1st person) into an objective narrative (3rd person). Then they had to r
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Tvorba jako způsob poznávání
ISBN
978-80-246-2335-1
Počet stran výsledku
24
Strana od-do
321-344
Počet stran knihy
538
Název nakladatele
Karolinum
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—