Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Kognitivní a behaviorální aspekty preference hraček z genderového hlediska

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F15%3A10313654" target="_blank" >RIV/00216208:11410/15:10313654 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.vudpap.sk/sub/vudpap.sk/images/PaPD_-_abstrakty/abstrakty-2015_3.pdf" target="_blank" >http://www.vudpap.sk/sub/vudpap.sk/images/PaPD_-_abstrakty/abstrakty-2015_3.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Kognitivní a behaviorální aspekty preference hraček z genderového hlediska

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Hračky jsou základním prostředkem rozvoje osobnosti dětí v raném dětství. Řadou výzkumů bylo prokázáno, že hračky jsou genderově polarizované (např. Skelton, 2010) a že dívky a chlapci uvažují o hračkách na základě jejich přiřazení k genderovým kategoriím (např. Martin et al., 1995). Vztah mezi představami o hračkách a vlastním výběrem hraček pro hru však není zcela jasný. Tento článek prezentuje výsledky výzkumu, v němž bylo provedeno pozorování a rozhovory s 453 dětmi ve věku od 3 do 7 let. Každé dítěbylo po dobu jednoho týdne sledováno při volné hře a následně bylo dotazováno na to, s jakými hračkami si hrají chlapci a dívky, zda jsou určité hračky pro dívky a pro chlapce nevhodné a kterou hračku osobně preferuje. Analýzy potvrdily, že děti o hračkách uvažují na základě genderu. S chlapci jsou nejvíce asociována auta a stavebnice, s dívkami panenky a zvířátka. Dělící čáru mezi femininitou a maskulinitou tvoří panenky a auta, které jsou jednak pozitivně spojovány s dívkami, respekti

  • Název v anglickém jazyce

    COGNITIVE AND BEHAVIOURAL ASPECTS OF TOY PREFERENCES FROM THE GENDER POINT OF VIEW

  • Popis výsledku anglicky

    A number of researches proved that toys are gender polarized. However, a relationship between conceptions of toys and own choice of toys for playing is not quite clear. This paper presents results of research focused on observation and interviews with 453 children in the age of 3 to 7 years. Each child wasobserved while playing freely during one week, and consequently the child was asked several questions. The questions were: which toys are used by boys and girls; if certain toys are for girls and boysinappropriate; and which toy does the asked child personally prefer. Analyses confirmed that children consider toys on the basis of gender. When it comes to boys, mostly cars and boxes of bricks are associated with them, whereas, girls are associated with dolls and animals. Girls more often used negative demarcation of masculinity by stating thatdolls are inappropriate toys for boys. As far as personal preferences and also real plays, these beliefs are followed by children at large, howe

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AN - Psychologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GAP407%2F11%2F1556" target="_blank" >GAP407/11/1556: Nerovné podmínky škol – nerovné šance žáků: Zkoumání vztahu mezi kvalitou učitelů, klimatem školy, výsledky žáků a jejich sociálním původem</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Psychológia a patopsychológia dieťaťa

  • ISSN

    0555-5574

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    49

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    SK - Slovenská republika

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    187-206

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus