Kognitivní a behaviorální aspekty preference hraček z genderového hlediska
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F15%3A10313654" target="_blank" >RIV/00216208:11410/15:10313654 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.vudpap.sk/sub/vudpap.sk/images/PaPD_-_abstrakty/abstrakty-2015_3.pdf" target="_blank" >http://www.vudpap.sk/sub/vudpap.sk/images/PaPD_-_abstrakty/abstrakty-2015_3.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Kognitivní a behaviorální aspekty preference hraček z genderového hlediska
Popis výsledku v původním jazyce
Hračky jsou základním prostředkem rozvoje osobnosti dětí v raném dětství. Řadou výzkumů bylo prokázáno, že hračky jsou genderově polarizované (např. Skelton, 2010) a že dívky a chlapci uvažují o hračkách na základě jejich přiřazení k genderovým kategoriím (např. Martin et al., 1995). Vztah mezi představami o hračkách a vlastním výběrem hraček pro hru však není zcela jasný. Tento článek prezentuje výsledky výzkumu, v němž bylo provedeno pozorování a rozhovory s 453 dětmi ve věku od 3 do 7 let. Každé dítěbylo po dobu jednoho týdne sledováno při volné hře a následně bylo dotazováno na to, s jakými hračkami si hrají chlapci a dívky, zda jsou určité hračky pro dívky a pro chlapce nevhodné a kterou hračku osobně preferuje. Analýzy potvrdily, že děti o hračkách uvažují na základě genderu. S chlapci jsou nejvíce asociována auta a stavebnice, s dívkami panenky a zvířátka. Dělící čáru mezi femininitou a maskulinitou tvoří panenky a auta, které jsou jednak pozitivně spojovány s dívkami, respekti
Název v anglickém jazyce
COGNITIVE AND BEHAVIOURAL ASPECTS OF TOY PREFERENCES FROM THE GENDER POINT OF VIEW
Popis výsledku anglicky
A number of researches proved that toys are gender polarized. However, a relationship between conceptions of toys and own choice of toys for playing is not quite clear. This paper presents results of research focused on observation and interviews with 453 children in the age of 3 to 7 years. Each child wasobserved while playing freely during one week, and consequently the child was asked several questions. The questions were: which toys are used by boys and girls; if certain toys are for girls and boysinappropriate; and which toy does the asked child personally prefer. Analyses confirmed that children consider toys on the basis of gender. When it comes to boys, mostly cars and boxes of bricks are associated with them, whereas, girls are associated with dolls and animals. Girls more often used negative demarcation of masculinity by stating thatdolls are inappropriate toys for boys. As far as personal preferences and also real plays, these beliefs are followed by children at large, howe
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP407%2F11%2F1556" target="_blank" >GAP407/11/1556: Nerovné podmínky škol – nerovné šance žáků: Zkoumání vztahu mezi kvalitou učitelů, klimatem školy, výsledky žáků a jejich sociálním původem</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Psychológia a patopsychológia dieťaťa
ISSN
0555-5574
e-ISSN
—
Svazek periodika
49
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
187-206
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—