Řešení nesrovnatelnosti hodnocení ICT znalostí a dovedností žáků skrze ukotvující viněty
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F15%3A10314244" target="_blank" >RIV/00216208:11410/15:10314244 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11254&lang=cs" target="_blank" >http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11254&lang=cs</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Řešení nesrovnatelnosti hodnocení ICT znalostí a dovedností žáků skrze ukotvující viněty
Popis výsledku v původním jazyce
V pedagogickém výzkumu se velmi často užívají (sebe)hodnotící otázky k měření postojů, hodnot, subjektivních norem a (ne)kognitivních dovedností. Existuje však četná evidence, že respondenti užívají kategorie u posuzovacích škál odlišným způsobem. Metodaukotvujících vinět umožňuje korigovat (sebe)hodnocení o rozdílné užívání škály tak, aby sebehodnocení bylo porovnatelné. V našem článku pomocí parametrického modelu ukotvujících vinět identifikujeme heterogenitu užívání škály při hodnocení vlastních ICTznalostí a dovedností u výběru studentů středních odborných škol se zaměřením na ICT (ICT studenti, N = 228) a studentů s pedagogickým a ekonomickým zaměřením (neICT studenti, N = 147), a následně i u dívek a chlapců. Výsledky našeho výzkumu zasazujemedo kontextu mezinárodního šetření ICILS 2013. Přímé porovnání sebehodnocení vedlo k neočekávanému závěru - ICT studenti mají mírně horší ICT znalosti a dovednosti než neICT studenti. ICT studenti však uplatňují při sebehodnocení vyšší sta
Název v anglickém jazyce
Tackling the Incomparability of Assessments of Pupils' ICT Knowledge and Skills by Using Anchoring Vignettes
Popis výsledku anglicky
In educational research very frequent use is made of (self )evaluating questions intended to measure values, subjective norms and (non)cognitive skills, but there is a great deal of evidence that respondents use the categories of the evaluation scales indiff erent ways. Th e method of anchoring vignettes makes it possible to correct for the divergent use of the scale in such a way as to ensure comparability of self-evaluations. In our article we use the parametric model of anchoring vignettes to identify the heterogeneity of the use of a scale in assessment of own ICT knowledge and skills by a sample of students at middle vocational schools focused on ICT (ICT students, N = 228) and students specialising in education and economics (non-ICT students, N= 147), and subsequently by girls and boys. We set the results of our research in the context of the ICILS 2013 survey. Direct comparison of self-evaluations led to an unexpected conclusion - ICT students have slightly worse ICT knowledg
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GBP402%2F12%2FG130" target="_blank" >GBP402/12/G130: Vztahy mezi dovednostmi, vzděláváním a výsledky na trhu práce: longitudinální studie</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogika
ISSN
0031-3815
e-ISSN
—
Svazek periodika
65
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
274-291
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—