Konstruktivismus a jeho didaktické implikace ve vyučování českého jazyka
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F15%3A10317407" target="_blank" >RIV/00216208:11410/15:10317407 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://ncds.ff.cuni.cz/node/298" target="_blank" >http://ncds.ff.cuni.cz/node/298</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Konstruktivismus a jeho didaktické implikace ve vyučování českého jazyka
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem předkládané studie je představit základní teoretická východiska, na nichž stojí konstruktivistické přístupy k vyučování, a ukázat, že konstruktivismus jako jeden z hlavních proudů současné moderně pojaté didaktiky je aplikovatelný nejen v matematice a přírodovědných předmětech, v nichž se uplatňuje dominantně, ale také v předmětech jazykových s důrazem na vyučování mateřského jazyka. V první části je konstruktivismus vymezen z obecného pohledu a je pojednáno o problematice konstrukce poznatku, dále jsou představeny principy konstruktivisticky pojatého vyučování, zvláštní pozornost je věnována oblasti žákovského prekonceptu (v mateřském jazyce tento fenomén nazýváme přirozenou jazykovou kompetencí žáka) a významu jeho využití ve výuce. Studie usiluje o objasnění podstaty didaktických implikací konstruktivismu v jazykovém vyučování a ukazuje, že konstruktivisticky pojatá didaktika má z různých důvodů právě v něm své opodstatnění.
Název v anglickém jazyce
Constructivism and Its Didactic Implications in Czech Language Teaching
Popis výsledku anglicky
The aim of the paper is to introduce the basic theoretical starting points of instruction based on constructivism, and to show that constructivism as one of the main streams of the current modern didactics is applicable not only in mathematics and science, where it is mainly applied, but also in language teaching with a special emphasis on first language teaching. First, constructivism is classified from the general point of view and the theory of knowledge construction is described. Second, principlesof constructivist teaching are specified, third, special attention is given to the questions of the pupil preconception (in first language teaching we call it pupil's natural language competence) and the importance of its utilization in education. The paper attempts to clarify the basis of didactic implications of constructivism in language teaching, and shows that constructivist didactics has its justification here.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Nová čeština doma a ve světě
ISSN
1805-367X
e-ISSN
—
Svazek periodika
2015
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
11-22
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—