Porozumění čtenému - vývojová dynamika a jeho předpoklady
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F15%3A10318966" target="_blank" >RIV/00216208:11410/15:10318966 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Porozumění čtenému - vývojová dynamika a jeho předpoklady
Popis výsledku v původním jazyce
Hlavním cílem projektu GAČR Porozumění čtenému - typický vývoj a jeho rizika bylo přispět k poznání, jaké formy porozumění čtenému existují a jak se porozumění čtenému v průběhu školní docházky na 1. st. ZŠ rozvíjí.. Kapitola obsahuje popis použitých nástrojů pro hodnocení porozumění čtenému - jednak těch, které jsou v naší zemi běžně k dispozici a dále nástrojů nových, které vycházely z inspirativních zdrojů v zahraniční literatuře. Nové nástroje byly teoretizovány, připraveny, pilotně prověřeny a upraveny a použity ve výzkumu žáků 1.-4. ročníků ZŠ. Popisovány jsou nejprve popisné charakteristiky různých testů porozumění, a to porozumění větným celkům a porozumění kontextuálním textům zprostředkovaným pomocí hlasitého a tichého čtení. V analytickém zpracování jsou analyzovány vztahy k nástrojům, které se staly našimi měřítky porozumění. Sledován je vztah mezi kognitivními schopnostmi, jazykovými schopnostmi, zahrnujícími složku fonologickou, morfologicko-syntaktickou i sémantickou a č
Název v anglickém jazyce
eading comprehension - developmental dynamics and its predictors
Popis výsledku anglicky
The main aim of the project GACR Reading comprehension - Typical Development and Its Risks is to contribute to the knowledge about the forms of comprehension and reading comprehension development during first grades of elementary school. In the present chapter, we focus on the description of the measures used for reading comprehension assessment. Besides tests already widely available in our country, we introduce newly constructed tests, in which we responded to the strongest theoretical challenges fromliterature abroad. The new tests were constructed based on the theoretical background, piloted, edited and used in research of students from 1 st to 4 th grade of elementary schools. First, we present results of descriptive statistics of the different reading comprehension tests - in a sentence comprehension task, and story comprehension tasks in formats of oral and silent reading. In further analysis, we investigate the relationships to tests selected as comprehension measures - we exa
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA13-20678S" target="_blank" >GA13-20678S: Porozumění čtenému - typický vývoj a jeho rizika</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Porozumění čtenému III. Typický vývoj porozumění čtenému - metodologie, výsledky a interpretace výzkumu
ISBN
978-80-7290-862-2
Počet stran výsledku
42
Strana od-do
85-126
Počet stran knihy
232
Název nakladatele
Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—