Konstrukční úlohy v řešeních žáků napříč ročníky základní školy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F15%3A10319232" target="_blank" >RIV/00216208:11410/15:10319232 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Konstrukční úlohy v řešeních žáků napříč ročníky základní školy
Popis výsledku v původním jazyce
Kapitola obsahuje výsledky výzkumu týkajícího se obtíží žáků 1. a 2. stupně s řešením konstrukčních úloh. Tyto obtíže byly zjišťovány formou klinických rozhovorů s žáky nad řešeními vybraných diagnostických úloh. Identifikovali jsme následující obtíže: žáci mají potíže s rozlišováním teoretického prostoru a prostoru reprezentací (např. s útvarem nepracují jako s teoretickým objektem, ale ztotožňují ho s náčrtem); žáci mají tendenci uvažovat o prototypech geometrických objektů, a tudíž objektům přisuzovat i vlastnosti, které nejsou nutné a mají nahodilý charakter (např. pracují i s polohou a velikostí objektů); žáci provádějí nekorektní konstrukce, Obtíže jsou popsány a ilustrovány žákovskými řešeními a úryvky z rozhovorů. Dále jsou uvedeny jejich pravděpodobné obtíže a načrtnuta možnost reedukace. Výsledky našeho výzkumu jsou dány do souvislosti s výsledky mezinárodních výzkumů, národního testování i s výsledky našeho online šetření mezi učiteli 1. stupně a učiteli matematiky.
Název v anglickém jazyce
Construction tasks in solutions of pupils in all grades of primary school
Popis výsledku anglicky
The chapter consists of results of research aimed at primary school pupils and their problems in solving construction tasks in mathematics. The difficulties were identified via clinical interviews with pupils over solutions of selected diagnostic tasks.The following problems were identified: pupils have problems with the distinction between the theoretical space and the space of representations (e.g., they do not work with a shape as a theoretical object but match it with its drawing); pupils tend to reason about prototypes of geometrical objects and thus attribute to the objects features which are not necessary or which are arbitrary (such as their placement or size); pupils make incorrect constructions, The difficulties are described and illustratedby pupils' solutions and extracts from the interviews. Their probable causes and re-education are outlined. Our research results are connected to results of related international research, national testing and results of our online surve
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP407%2F11%2F1740" target="_blank" >GAP407/11/1740: Kritická místa matematiky na základní škole - analýza didaktických praktik učitelů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Kritická místa matematiky základní školy v řešeních žáků
ISBN
978-80-246-3234-6
Počet stran výsledku
47
Strana od-do
133-179
Počet stran knihy
464
Název nakladatele
Karolinum
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—