Obtíže žáků 2. stupně ve zjišťování obsahu útvarů a objemů těles
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F15%3A10319241" target="_blank" >RIV/00216208:11410/15:10319241 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Obtíže žáků 2. stupně ve zjišťování obsahu útvarů a objemů těles
Popis výsledku v původním jazyce
Kapitola obsahuje výsledky výzkumu týkajícího se obtíží žáků 2. stupně s řešením úloh na obsah útvarů a objem těles. Tyto obtíže byly zjišťovány formou klinických rozhovorů s žáky nad řešeními vybraných diagnostických úloh. Identifikovali jsme následující obtíže: žáci mají potíže s rozlišováním teoretického prostoru a prostoru reprezentací (např. přisuzují útvaru vlastnosti na základě jeho náčrtku); žáci mají problémy se strukturací prostoru (s pokrýváním roviny a vyplňováním prostoru); žáci mají tendenci okamžitě použít vzorec bez úvodní představy o úloze a v případě chyby mají tendenci ke kalkulativní nápravě vzorce; žáci mají často vzorce uchopené jen formálně; žáci nemají představu o výpočtu obsahu trojúhelníka a o vztahu k obsahu příslušného rovnoběžníku, Obtíže jsou popsány a ilustrovány žákovskými řešeními a úryvky z rozhovorů. Dále jsou uvedeny jejich pravděpodobné obtíže a načrtnuta možnost reedukace. Výsledky našeho výzkumu jsou dány do souvislosti s výsledky mezinárodních vý
Název v anglickém jazyce
Lower secondary pupils' problems when finding the areas of shapes and volumes of solids
Popis výsledku anglicky
The chapter consists of results of research aimed at lower secondary school pupils and their problems in solving tasks aimed at areas and volumes. The difficulties were identified via clinical interviews with pupils over solutions of selected diagnostictasks. The following problems were identified: pupils have problems with the distinction between the theoretical space and the space of representations (e.g., they infer features of the shape from its drawing); pupils have problems with the structuring of space (covering space and filling space); pupils tend to immediately use a formula without making an image of the problem situation and when it is mistaken, they tend to remedy it in a calculation way; pupils do not understand the geometric formula andhave no image of the area of a triangle and its relationship to the area of the relevant parallelogram. The difficulties are described and illustrated by pupils' solutions and extracts from the interviews. Their probable causes and re-ed
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP407%2F11%2F1740" target="_blank" >GAP407/11/1740: Kritická místa matematiky na základní škole - analýza didaktických praktik učitelů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Kritická místa matematiky základní školy v řešeních žáků
ISBN
978-80-246-3234-6
Počet stran výsledku
66
Strana od-do
253-318
Počet stran knihy
464
Název nakladatele
Karolinum
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—