Aplikace metody ukotvujících vinět v pedagogickém výzkumu : přehled literatury a metodologická doporučení
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F16%3A10327088" target="_blank" >RIV/00216208:11410/16:10327088 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://journals.muni.cz/pedor/article/view/6138/5511" target="_blank" >https://journals.muni.cz/pedor/article/view/6138/5511</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2016-3-537" target="_blank" >10.5817/PedOr2016-3-537</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Aplikace metody ukotvujících vinět v pedagogickém výzkumu : přehled literatury a metodologická doporučení
Popis výsledku v původním jazyce
Dotazníková šetření se (sebe)hodnoticími položkami jsou v pedagogickém výzkumu využívána často. Respondenti však mohou na tyto položky odpovídat rozdílně, tj. volit jiné škálové kategorie, přestože jejich objektivní situace je stejná. Metoda ukotvujících vinět nabízí řešení tohoto problému. Odpovědi na tyto položky koriguje o rozdílné užívání škály a činí je tak porovnatelné. Tento příspěvek si klade dva cíle. Zaprvé poskytnout přehled do této chvíle publikovaných prací z oblastí pedagogického výzkumu, ve kterých byla tato metoda aplikována. Zadruhé shrnout metodologická doporučení týkající se správné formulace a užití ukotvujících vinět. Metoda byla zatím úspěšně aplikována při měření nečestného chování žáků, ICT znalostí a dovedností, spokojenosti rodičů se školou, řízení třídy učitelem a podpory žáků ze strany učitele. Ukazuje se, že respondenti s různými charakteristikami skutečně užívají škálu rozdílným způsobem a že korigování dat s využitím metody ukotvujících vinět může pomoci vysvětlit některá paradoxní zjištění o vztahu vybraných proměnných. Naše metodologická doporučení pro využívání vinět se týkají podpory základních předpokladů metody, diskriminační síly vinět, počtu vinět, obsahové relevance a jazykové složky vinět. Na základě shrnutí dosavadního rozšíření a přínosu této metody pedagogickému výzkumu diskutují autoři možnosti jejího dalšího využití pro měření pedagogických konceptů.
Název v anglickém jazyce
Applying the anchoring vignette method in educational research : Literature review and methodological recommendations
Popis výsledku anglicky
Questionnaire surveys with (self-)assessment items have been frequently employed in educational research. Respondents can, however, assess the same situations differently, i.e. choose different scale categories. The anchoring vignette method provides a solution to this problem. It helps adjust (self-)assessment for heterogeneity in scale usage and make respondents' answers comparable. This paper has two aims. First, to provide a review of works in the area of educational research in which the method has been used. Second, to summarize methodological recommendations concerning the development and correct use of anchoring vignettes. The method has been successfully used for measuring students' dishonest behavior, ICT knowledge and skills, parents' satisfaction with a school, teacher's classroom management and teacher's support. The results suggest that respondents with different characteristics indeed use the scale differently and that the anchoring vignette method can help explain some paradoxical findings concerning relationships between variables. Our methodological recommendations for the use of the method focus on the support of its key assumptions, number and discriminatory power of vignettes, relevancy of their content, and some linguistic aspects of their formulation. Summarizing current applications and contributions of the method to educational research, the authors discuss the possibilities of its future utilization for the measurement of educational concepts.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GBP402%2F12%2FG130" target="_blank" >GBP402/12/G130: Vztahy mezi dovednostmi, vzděláváním a výsledky na trhu práce: longitudinální studie</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogická orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
—
Svazek periodika
26
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
23
Strana od-do
537-559
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—