Pojetí českých a britských žáků o evoluci a přírodním výběru
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F16%3A10329923" target="_blank" >RIV/00216208:11410/16:10329923 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Pojetí českých a britských žáků o evoluci a přírodním výběru
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek prezentuje výsledky komparativního výzkumu, který byl uskutečněn mezi žáky českých, anglických a skotských škol sekundárního stupně vzdělávání (ISCED 2-3). V rámci výzkumu jsou mapovány představy žáků o evoluci a přírodním výběru. Dále je zjišťováno, která evoluční témata jsou pro žáky náročná k pochopení při výuce. Data byla získávána pomocí online dotazníku. Při statistickém zpracování byly samostatně vyhodnoceny odpovědi českých a britských žáků. Výsledky ukazují, že vizuální představa pojmu evoluce se jak u českých tak britských žáků vztahuje převážně k evoluci člověka, kdežto představa o pojmu přírodní výběr je více rozdílná. Z určitých odpovědí je zřejmé, že někteří čeští i britští žáci sdílejí konkrétní nejasnosti a miskoncepce o evoluci a přírodním výběru. Také je patrné, že některá témata jsou pro žáky velmi náročná k pochopení.
Název v anglickém jazyce
Understanding of Czech and British students about evolution and natural selection
Popis výsledku anglicky
The paper presents the results of comparative research that was carried out among Czech, English and Scottish pupils of secondary education (ISCED 2-3). The research verifies the opinions about evolution and natural selection. Further, it ascertains which evolutionary topics are difficult for pupils to understand. The data were gathered via an online questionnaire. The responses from Czech pupils and British pupils were elaborated separately. In both Czech and British pupils, the results show that visual image regarding the term 'evolution' covers mostly the human evolution. The visual image of 'natural selection' is more different. Based on some responses it is clear that several Czech and British pupils share a particular confusion and misconception about evolution and natural selection.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů