Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Etické a bezpečnostní aspekty využívání ICT ve výuce chemie

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F16%3A10329954" target="_blank" >RIV/00216208:11410/16:10329954 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Etické a bezpečnostní aspekty využívání ICT ve výuce chemie

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Informační a komunikační technologie (ICT) jsou v dnešní době nedílnou součástí edukačního procesu. Při jejich používání je mimo efektivity zapotřebí zohledňovat i možná etická a bezpečnostní rizika, která s sebou využívání moderních technologií přináší. Pro učitele i žáky je důležitá znalost a důležitost pravidel bezpečného, legálního a morálního užívání ICT zejména v prostředí internetové sítě. Konkrétně jde o základní etické kodexy a legislativní rámec, ale i schopnost je správně aplikovat. Příspěvek se věnuje výsledkům dotazníkového šetření kategorizujícího učitele na základě jejich postojů k využívání ICTve výuce chemie. Následně provedeným šetřením autoři zjišťují, jakým způsobem inovativní učitelé zohledňují problematiku počítačové etiky a bezpečnosti ve své výuce. Z odpovědí respondentů vyplývá, že ICT nacházejí ve výuce chemie své místo prostřednictvím komunikace, vyhledávání informací, nebo jen procvičování znalosti prostřednictvím online testů, aplikací nebo her. Z hlediska počítačové etiky jsou učiteli zmiňovány citace elektronických zdrojů. Další části etiky zůstávají upozaděny (např.síťová etika čiautorský zákon). Bezpečnostní aspekty pak učiteli nejsou dostatečně zohledňovány.

  • Název v anglickém jazyce

    Ethical and Safety Aspects of the Use of ICT in Chemistry Education

  • Popis výsledku anglicky

    Information and communication technology (ICT) has become an integral part of education. This brings not only a question of the efficiency of these technologies, but also of the possible ethical and safety risk related to them. For teachers and students, it is important not only to be familiar with safety rules and the legal and moral principles underlying the use of ICT (especially on the Internet), butalso to be capable of applying them correctly. This concerns above all the basic ethical codes and legislative framework. The paper is based on a survey which sought to categorize teachers according to their attitudes towards the use of ICT in chemistry education. A follow-up qualitative inquiry thenseeks to surveythestrategies theinnovative teachers incorporatein termsof computerethics andsafety risk when using ICT in education. Therespondents'answersindicate that ICT is seen as an indisputable part of chemistry education. The results suggest that students use the Internet network to communicate, search for information, or to practice knowledge by means of online tests, applications or games. The teachers tended to emphasize citations of online sources as a potential ethical issue, with other ethical aspects (e.g.netiquette,differentapplicationsofcopyrightlawunderlicenses,etc.)takingtheback seat. It also seems that teachers tend to underplay the significance of safety aspects.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Scientia in educatione

  • ISSN

    1804-7106

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    7

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    100-110

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus