O stavu didaktické přípravy učitelů anglického jazyka na rozvoj interkulturní komunikační competence
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F16%3A10334820" target="_blank" >RIV/00216208:11410/16:10334820 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://journals.muni.cz/pedor/article/view/5230/4326" target="_blank" >https://journals.muni.cz/pedor/article/view/5230/4326</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2016-1-76" target="_blank" >10.5817/PedOr2016-1-76</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
O stavu didaktické přípravy učitelů anglického jazyka na rozvoj interkulturní komunikační competence
Popis výsledku v původním jazyce
Studie si klade za cíl zmapovat didaktickou přípravu budoucích učitelů anglického jazyka na výuku interkulturní komunikační kompetence (ICC). Pozornost jsme zaměřili především na analýzu forem existence kurikula, a to na analýzu kurikula projektovaného, resp. kurikula didakticky zaměřených studijních předmětů, tj. bud' specificky zaměřených na didaktiku ICC, nebo částí předmětů zaměřených na didaktiku anglického jazyka, které jsou věnovány interkulturním aspektům cizojazyčné výuky. Sběr dat proběhl prostřednictvím dotazníků, které byly distribuovány na katedry na 13 fakultách připravujících učitele anglického jazyka v České republice. Výsledky výzkumu ukázaly, že je didaktická příprava na výuku ICC realizována na čtyřech fakultách, a to v devíti studijních programech. Následná kvalitativní analýza kurikula, resp. teoretických východisek, cílů, obsahů a procesů výuky, odhalila, že na fakultách, kde tuto přípravu realizují, se do ní promítají základní současné trendy. Jednak explicitní systematické zahrnutí přípravy na rozvoj ICC, tj. pojetí kompetenční, dále pak pojetí tematické, které pracuje především s vybranými oblastmi interkulturní výchovy a vzdělávání (IVV) v kontextu cizojazyčné výuky. Věříme, že získané výsledky poslouží jako možná inspirace při revizích kurikula přípravného vzdělávání učitelů anglického jazyka.
Název v anglickém jazyce
On didactic preparation of English language teachers for intercultural communicative competence development
Popis výsledku anglicky
The study attempts to grasp the reality of how future English language teachers are didactically prepared to incorporate intercultural communicative competence (ICC) into their English language teaching. Specific focus is thus paid to the analysis of ELTE (English Language Teacher Education) projected curriculum. Data were collected via a questionnaire which was distributed to departments at 13 faculties preparing English language teachers in the Czech Republic. Research results show that didactic preparation of English language teachers for teaching ICC is realized at four faculties in nine different study programmes. Consequent qualitative analysis of curriculum, i.e. theoretical rationale, aims, content and processes applied, reveal that main trends to the teacher preparation in the area under question are applied. Mainly explicit systematic incorporation of preparation for ICC development, i.e. a competence approach, but also a thematic approach, which works with selected areas of intercultural education in the context of foreign language teaching. We believe, that obtained outcomes brought some interesting results and may function as an inspiration for possible modifications of ELTE curriculum.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogická orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
—
Svazek periodika
26
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
76-94
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—