Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

O stavu didaktické přípravy učitelů anglického jazyka na rozvoj interkulturní komunikační competence

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F16%3A10334820" target="_blank" >RIV/00216208:11410/16:10334820 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://journals.muni.cz/pedor/article/view/5230/4326" target="_blank" >https://journals.muni.cz/pedor/article/view/5230/4326</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2016-1-76" target="_blank" >10.5817/PedOr2016-1-76</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    O stavu didaktické přípravy učitelů anglického jazyka na rozvoj interkulturní komunikační competence

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie si klade za cíl zmapovat didaktickou přípravu budoucích učitelů anglického jazyka na výuku interkulturní komunikační kompetence (ICC). Pozornost jsme zaměřili především na analýzu forem existence kurikula, a to na analýzu kurikula projektovaného, resp. kurikula didakticky zaměřených studijních předmětů, tj. bud' specificky zaměřených na didaktiku ICC, nebo částí předmětů zaměřených na didaktiku anglického jazyka, které jsou věnovány interkulturním aspektům cizojazyčné výuky. Sběr dat proběhl prostřednictvím dotazníků, které byly distribuovány na katedry na 13 fakultách připravujících učitele anglického jazyka v České republice. Výsledky výzkumu ukázaly, že je didaktická příprava na výuku ICC realizována na čtyřech fakultách, a to v devíti studijních programech. Následná kvalitativní analýza kurikula, resp. teoretických východisek, cílů, obsahů a procesů výuky, odhalila, že na fakultách, kde tuto přípravu realizují, se do ní promítají základní současné trendy. Jednak explicitní systematické zahrnutí přípravy na rozvoj ICC, tj. pojetí kompetenční, dále pak pojetí tematické, které pracuje především s vybranými oblastmi interkulturní výchovy a vzdělávání (IVV) v kontextu cizojazyčné výuky. Věříme, že získané výsledky poslouží jako možná inspirace při revizích kurikula přípravného vzdělávání učitelů anglického jazyka.

  • Název v anglickém jazyce

    On didactic preparation of English language teachers for intercultural communicative competence development

  • Popis výsledku anglicky

    The study attempts to grasp the reality of how future English language teachers are didactically prepared to incorporate intercultural communicative competence (ICC) into their English language teaching. Specific focus is thus paid to the analysis of ELTE (English Language Teacher Education) projected curriculum. Data were collected via a questionnaire which was distributed to departments at 13 faculties preparing English language teachers in the Czech Republic. Research results show that didactic preparation of English language teachers for teaching ICC is realized at four faculties in nine different study programmes. Consequent qualitative analysis of curriculum, i.e. theoretical rationale, aims, content and processes applied, reveal that main trends to the teacher preparation in the area under question are applied. Mainly explicit systematic incorporation of preparation for ICC development, i.e. a competence approach, but also a thematic approach, which works with selected areas of intercultural education in the context of foreign language teaching. We believe, that obtained outcomes brought some interesting results and may function as an inspiration for possible modifications of ELTE curriculum.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pedagogická orientace

  • ISSN

    1211-4669

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    26

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    76-94

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus