Jazyk matematiky v slovních úlohách jako ve specifickém typu didaktického komunikátu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F17%3A10364037" target="_blank" >RIV/00216208:11410/17:10364037 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Jazyk matematiky v slovních úlohách jako ve specifickém typu didaktického komunikátu
Popis výsledku v původním jazyce
Článek se věnuje slovním úlohám v matematice z lingvistického hlediska. V první části klade dis- kusní otázky nad jazykovou podobou konkrétní matematické úlohy z mezinárodního šetření TIMSS 2007. V druhé části představuje cíl článku, kterým je (a) ujasnit si motivaci a metodologická výcho- diska zkoumání a (b) nastínit další možnosti výzkumu. Dále shrnuje dostupnou literaturu týkající se tématu a konstatuje, že dané téma je v České republice prozatím prakticky neprobádané. V násle- dující kapitole stručně charakterizuje slovní úlohy a věnuje pozornost také jejich analýze z historic- kého hlediska a z hlediska vývoje jazyka. Konstatuje, že dříve slovní úlohy tematicky ve značné míře rozvíjely i tzv. finanční gramotnost žáků. Závěrem se věnuje stručnému vymezení nejdůležitějších lingvistických parametrů současných slovních úloh.
Název v anglickém jazyce
Language of mathematics in word problems as a specific type of didactic communication
Popis výsledku anglicky
The article deals with mathematical word problems from a linguistic point of view. The first part dis - cusses the language of certain mathematical tasks based on the international inquiry TIMSS 2007. The second part introduces the aims of the article, which are: a) to clarify methodological grounds of the research and b) to outline possibilities for further research. The next part summarises available literature related to the topic and states that in the Czech Republic the topic is basically unexplored. The subsequent chapter briefly characterizes word problems and focuses on their analysis from the historical point of view and from the point of view of language development. The article states that in the past word problems largely extended the so-called financial literacy of the students. In con - clusion, the article engages in brief definition of the most important linguistic parameters of con - temporary mathematical word problems.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA16-06134S" target="_blank" >GA16-06134S: Slovní úlohy jako klíč k aplikaci a porozumění matematickým pojmům</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Nová Čeština doma & ve světě
ISSN
1805-367X
e-ISSN
—
Svazek periodika
2017
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
74-82
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—