První hodina francouzského jazyka - otázky cílů, naváznosti obsahu, procesů učení a motivace
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F17%3A10370587" target="_blank" >RIV/00216208:11410/17:10370587 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
První hodina francouzského jazyka - otázky cílů, naváznosti obsahu, procesů učení a motivace
Popis výsledku v původním jazyce
Kapitola se věnuje popisu jedné vyučovací hodiny francouzštiny jako cizího jazyka. Hodina je charakterizována jako příklad zúčastněného (konstruujícího) poznávání. Forma i obsah hodiny jsou v souladu s jejím cílem, tedy s motivací žáků k dalšímu studiu cizího jazyka. Hodina byla uskutečněna na pražské základní škole s žáky ve věku 10-11 let. Učitel žáky uvádí do poznání, které obsahově pracuje se slovní zásobou z oblasti představování se a zvířat. V hodině jsou využívány zejména činnosti založené na gestech a herních prvcích. Analýza výukové jednotky obsahuje popis koncepční, tematické a kompetenčních úrovně, dále vysvětlení přístupu k učení (se) založeném na imitaci a pozitivním mezijazykovém transferu a konečně ujasnění toho, proč jsou výsledky podobně koncipovaných hodin většinou velmi uspokojivé. Mezi další problematiku textu patří obecnější didaktická a pedagogická témata, např. otázka motivace, struktura didaktické jednotky, mnohojazyčnost, strategie učení, herní prvky ve v procesu učení (se), rozdíl mezi učením a osvojováním jazyka nebo úvahy o humanisticky orientované výuce.
Název v anglickém jazyce
First lesson of French language - questions of aims, content, learning processes and motivation
Popis výsledku anglicky
The chapter contains the description of a didactic unit in French as a foreign language which corresponds to the variant of a "developing teaching unit" according to the terminology presented in the book. The teaching unit belongs to the field of "motivational" activities. It was made in a Prague primary school with children aged 10-11. The teacher with a dozen students worked some basic phrases from the field of making contact (say Hello, Goodbye) as well as the vocabulary of animals using the activities based on the game and gestures. The analysis of this teaching unit focuses on the description of the conceptual, thematic and competency levels, it explains the approach based on the imitation and the positive transfer and shows why the results of this kind of teaching are mostly very satisfactory. At the same time, the authors address some more general didactic and pedagogical questions, such as motivation, the structure of a didactic unit, multilingualism, learning strategies, game in the teaching/learning process, the difference between learning and language acquisition or humanistic values in education.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání
ISBN
978-80-210-8758-3
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
119-134
Počet stran knihy
462
Název nakladatele
Masarykova univerzita
Místo vydání
Brno
Kód UT WoS kapitoly
—