Vliv nové podoby maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury na vyučování ve výpovědích učitelů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F18%3A10381174" target="_blank" >RIV/00216208:11410/18:10381174 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.5817/PedOr2018-3-435" target="_blank" >https://doi.org/10.5817/PedOr2018-3-435</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2018-3-435" target="_blank" >10.5817/PedOr2018-3-435</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vliv nové podoby maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury na vyučování ve výpovědích učitelů
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem této empirické studie je prozkoumat vliv nové podoby maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury (ČJL) na vyučování ČJL ve střední škole. Metodou polostrukturovaného rozhovoru s šestnácti učiteli gymnázií a středních odborných škol jsme zkoumali (1) jak a v čem konkrétně ovlivňuje (na základě výpovědí učitelů) podoba maturitní zkoušky vyučování ČJL na střední škole; (2) jak učitelé ČJL maturitní zkoušku z ČJL hodnotí a jak toto jejich hodnocení souvisí s jejich přístupem k vyučování a přípravě na maturitní zkoušku. Z výsledků vyplývá, že nový maturitní model přinesl některé pozitivní změny, avšak v některých ohledech jde proti požadavkům současné didaktiky českého jazyka i didaktiky literatury a také cílům vzdělávání obecně deklarovaným pro současnou školu.
Název v anglickém jazyce
Washback of the new school-leaving examination in Czech language and literature on instruction in teachers' statements
Popis výsledku anglicky
The aim of this empirical study is to research the washback effects of the new form of the school-leaving examination in Czech language and literature (CLL) on CLL instruction at upper-secondary school. Through the method of semi-structured interviews with sixteen upper-secondary school teachers we researched (1) how (according to the teachers) the form of the school-leaving examination influences CLL instruction at upper-secondary school, and (2) how CLL teachers evaluate the school-leaving examination in CLL and how this evaluation relates to the teachers' approach to instruction and exam preparation. The results indicate that the new school-leaving examination model has brought some positive changes, but in certain aspects it contradicts the demands of current both Czech language and literature didactics and declared educational aims of current school as well.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogická orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
—
Svazek periodika
28
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
213-234
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—