Pedagogické procesy v podmínkách společného vzdělávání a jejich výzkum
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F18%3A10383071" target="_blank" >RIV/00216208:11410/18:10383071 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.pegasjournal.eu/files/Pegas2_2018_3.pdf" target="_blank" >http://www.pegasjournal.eu/files/Pegas2_2018_3.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.18355/PG.2018.7.2.3" target="_blank" >10.18355/PG.2018.7.2.3</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Pedagogické procesy v podmínkách společného vzdělávání a jejich výzkum
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek referuje o založení, provedení a vyhodnocení kvalitativního výzkumu společného vzdělávání na pěti státních základních školách. Šetření bylo orientováno na sledování pedagogických procesů školy a jejich reflektování pedagogickými pracovníky školy, pro které byl vyvinut polostrukturovaný rozhovor jako hlavní výzkumná metoda. Teoretická východiska zdůvodňují pojetí společného vzdělávání a problematiku jeho realizace vysvětlovanou také z filozofického pohledu na jevy stejnosti a jinakosti. Výzkumné šetření ověřilo funkčnost výzkumného nástroje při monitorování pedagogických procesů školy, což může přispět k dlouhodobějšímu sledování pedagogických procesů na škole, k porozumění jejich podmínkám, aby mohlo být reagováno na potřeby školy. Tím lze podpořit její seberozvoj z hlediska společného vzdělávání. Výzkum dále ověřil, že induktivně deduktivními postupy zakotvené teorie při zpracování údajů lze porovnat strategie jednotlivých škol a zjistit tak, co je pro společné vzdělávání, jak je chápáno v intencích našeho příspěvku, skutečně důležité a podstatně určující.
Název v anglickém jazyce
Educational processes in conditions of inclusive education and their research
Popis výsledku anglicky
The paper presents the establishment, implementation, and evaluation of qualitative research on inclusive education at five public primary and secondary schools. The survey was focused on monitoring the educational processes of the school and their reflection by the pedagogical staff of the school, for which a semi-structured interview was developed as the main research method. The theoretical basis justifies the concept of inclusive education and the issues related to its implementation enhancing them by the philosophical view of the phenomena of sameness and otherness. The research verified the functionality of the research tool in monitoring the educational processes of the school, which can contribute to the longer-term monitoring of educational processes at school, to understanding their conditions in order to respond to the needs of the school. This may further support the school in its self-development in terms of inclusive learning. The research furthermore verified that inductively-deductive procedures of stationary theories in data processing can compare the strategies of individual schools and find out what is really important and significantly decisive for the inclusive education, as understood in the context of this contribution.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Slavonic Pedagogical Studies Journal
ISSN
1339-8660
e-ISSN
—
Svazek periodika
7
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
247-268
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—