Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Inkluzivní vzdělávání: Efektivní vzdělávání všech žáků

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F19%3A43895256" target="_blank" >RIV/44555601:13430/19:43895256 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Inkluzivní vzdělávání: Efektivní vzdělávání všech žáků

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Publikace s názvem Inkluzivní vzdělávání - Efektivní vzdělávání všech žáků je vědecko - výzkumnou monografií, tematicky orientovanou na vybrané aspekty konceptu inkluzivního vzdělávání v podmínkách českého vzdělávacího systému. Pojetí publikace je postaveno na předpokladu, že má-li být vzdělávání co nejširšího spektra dětí ve školách hlavního proudu přirozeným a běžným jevem, je nezbytné zaměřit se jednoznačně na potřeby všech účastníků výchovně vzdělávacího procesu. Podstatou inkluzivního přístupu je akceptování individuálních potřeb každého dítěte, žáka a studenta, neustálý důraz na kvalitu pro všechny účastníky vzdělávacího procesu, zapojení všech a celkový prospěch všech. Proces prosazování inkluze ve vzdělávání je tak dle pohledu autorů nutné neustále spojovat především se snahou o co nejvyšší individualizaci a co nejvyšší kvalitu, ve snaze maximálně naplnit vzdělávací potenciál všech dětí. Publikace nabízíme čtenářům &quot;trojrozměrný&quot; pohled na inkluzi, který respektuje všechny důležité oblasti, do nichž se principy inkluzivního vzdělávání promítají, tedy oblast teoretického základu pedagogické práce, oblast vzdělávací praxe a oblast pedagogického výzkumu. Blok věnovaný inkluzi v teorii vychází z multidimenzionálního a multioborového pohledu na tento vzdělávací koncept. Autoři prezentují inkluzi mimo jiné jako jeden z možných pohledů na to, jak by mohl být nastaven vzdělávací systém. Vzdělávací systém postavený na principech otevřenosti, respektu k přirozené rozmanitosti, spravedlnosti, ale také již zmiňované kvality. Z důležitých otevřených témat lze zmínit také reflexi procesu prosazování inkluze v České republice i ve vybraných zemích, reflexi dopadu prosazování inkluzivních principů na samotné žáky, jejich vzdělávací výsledky, postojová schémata a další. Opomenuta není ani problematika evaluace inkluzivního prostředí škol. Blok nazvaný Inkluze v praxi je založen na výstupech dlouhodobé výzkumné i praktické spolupráce autorů se školami, které vytvářejí inkluzivní vzdělávací prostředí. Čtenářům je tak nabízen strukturovaný model strategického plánování změny ve škole. Model, který byl již prakticky ověřen na téměř třiceti školách v České republice, je funkčním nástrojem pro plánování a realizaci rozvoje inkluzivní školy. V rámci tohoto bloku se autoři věnují také možnostem vytváření takzvaného nerestriktivního vzdělávacího prostředí a roli učitele v inkluzivní škole. Třetí část publikace s názvem Inkluze ve výzkumu je orientována na prezentaci výstupů rozsáhlého originálního výzkumu, který je zaměřen na následné praktické využití jeho výsledků. Výzkumné šetření bylo zacíleno na analýzu postojů žáků k vybraným kategoriím osob s postižením, tedy jednoho ze základních aspektů vytváření přijímacího prostředí školních tříd. Významným zjištěním je například vztah mezi pro-inkluzivními kompetencemi učitele a postoji žáků. Výzkumná zjištění se týkají také prokázání dalších vlivů na žákovské postoje, jsou jimi například samotná přítomnost žáka s postižením ve třídě či sociální blízkost osob s postižením a další. Vliv učitele je nicméně zdaleka nejprůkaznější. Opět se potvrzuje, že osobnost učitele a jeho didaktické kompetence podporují nejen kognitivnímu rozvoj dětí, ale také kultivují jejich postoje a spoluutvářejí pozitivní klima třídy. Publikace tak může být užitečným zdrojem informací a inspirace nejen pro vědecké pracovníky a pedagogy ve školách, jimž je primárně určena, ale také například pro studenty pedagogických oborů, případně také rodičům či obecně všem se zájmem o nové trendy ve vzdělávání.

  • Název v anglickém jazyce

    Inclusive education - Effective education for all students

  • Popis výsledku anglicky

    Text called Inclusive education - Effective education for all students is an empirical study, which is orientated to the aspects of inclusive education in the Czech Republic environment. The study is focused on our assumption that if we want to educate wide range of students in regular schools naturally, than we definitely have to take care of all individual needs of pupils and students in educational process. The main point of inclusive approach is an acceptance of individual needs of every pupil, every student and every child. Another part is that always is needed constant emphasis to high quality of teaching, involvement and profit for everyone. Author&apos;s view of the process of enforcement inclusion in education is an effort of the highest individualization and accommodation to every student in the highest quality. It all means to maximize the potentialities of everyone in education. This publication offers thee dimension view of inclusion that respects all-important parts of inclusive principles. These principles are projecting to the part of theoretical background of educational work, part of educational practise and the part of educational research. The part connected with inclusive education in theory came from multi-dimension and multi-discipline view of this educational concept. Authors presents inclusion as a possible way to set up educational environment or educational system. Educational system should to be built on principles of openness, respect to natural diversity, justice, and the highest possible quality. There are processed some important topics as a reflection of Inclusive education in the Czech Republic and its enforcement, also the same in some selected countries, the reflection of the impact of inclusive education into the students, their educational results, their attitudes and the possibilities of evaluation schools in inclusion. Second part name is Inclusion in practice. The part represents a long-term research and practice cooperation of authors with many schools, which creates inclusive school environments. This part offers a structured model of strategy planning at schools to build better inclusive environment. This model has been verified in almost 30 schools in the Czech Republic. It is supposed to be a functional tool for planning and realizing development of inclusive school. We also focus on developing accommodating and non-restrictive environment for pupils and the problems of the role of teacher in inclusive school. The third part name is Inclusion in research. It is orientated on results of extensive research, focused on its usage in real education environment. The aim of the research was to find out the main tasks about an attitude of student into their peers with learning difficulty, or widely their attitudes towards persons with disability. Attitude of students towards persons or peers with disability is an essential assumption for creation a positive relations in classes. We find out a connection between teacher competences and the attitudes of their students, which is the most proving research outcome. The competence and personality of teacher does not support just cognitive advancement of students, but it also cultivates their attitudes and makes positive school and class climate. This book might be useful source of information and inspiration for research workers, but also for all educators, teachers, teacher students and trainers. It can be also useful for parents whose are interested in a new trends in education.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-271-0789-6

  • Počet stran knihy

    216

  • Název nakladatele

    Grada

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS knihy