Psaný projev žáků pátých ročníků
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F18%3A10385876" target="_blank" >RIV/00216208:11410/18:10385876 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2018/11/05_Karasova-1.pdf" target="_blank" >http://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2018/11/05_Karasova-1.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Psaný projev žáků pátých ročníků
Popis výsledku v původním jazyce
V předloženém příspěvku se zabýváme problematikou psaného projevu ("written expression") u žáků pátých ročníků. Těžištěm sdělení je zprostředkování výsledků výzkumného projektu, v rámci něhož došlo k vytvoření diagnostické zkoušky, která byla zadávána žákům 5. ročníků ZŠ a která sledovala písemnou produkci dětí. Při její konstrukci jsme se inspirovali některými zahraničními nástroji a jedním nástrojem z České republiky, který je užíván u studentů vysokých škol (Cimlerová, et al., 2014). Naším dalším cílem bylo ověřit vypovídající hodnotu navrženého testu psaného projevu u žáků pátých ročníku a výkon žáků porovnat z hlediska pohlaví, užívaného vzoru písma (vázaný projev, Comenia Script) a přítomnosti specifických obtíží. Sběr dat probíhal skupinovou administrací. Výzkumné studie psaného projevu se zúčastnilo celkem šest základních škol. Získali jsme data celkem od 125 žáků pátých ročníků. Do vzorku, u kterého jsme provedli statistické vyhodnocení dat, jsme zařadili na základě náhodného výběru 48 žáků bez specifi ckých obtíží a všech 8 žáků se specifickými obtížemi. V testu psaného projevu byl z hlediska pohlaví prokázán statisticky významný rozdíl ve výsledcích subtestu Počet slov, Počet vět, Počet souvětí, Kompozice textu, Obsah textu a v celkovém skóru. Dívky v těchto kategoriích skórovaly statisticky významně lépe než chlapci. Mezi skupinami rozdělenými z hlediska vzoru písma se statisticky významné rozdíly neprokázaly v žádném subtestu ani v celkovém skóru. Mezi skupinou žáků s SpO a skupinou žáků bez SpO se prokázaly statisticky významné rozdíly jen v subtestu Počet souvětí. V žádném jiném subtestu ani v celkovém skóru se mezi těmito skupinami rozdíly neprokázaly. Reliabilita testu je 0,752 (Cronbachovo alfa), byly prokázány korelační vztahy mezi vytvořenými hodnotícími kritérii, s výjimkou vztahů mezi Pravopisem a tvaroslovím, Obsahem textu a Parafrázemi vět. Dosažené výsledky budou využity pro konstrukci definitivního nástroje pro hodnocení psaného projevu.
Název v anglickém jazyce
Written Expression among Fifth Grade Pupils
Popis výsledku anglicky
In the present paper, we deal with the mapping of the issue of written expression among fi fth-grade pupils. In the introduction of this paper we defi ne the term "written expression" and place it in the framework of both our and foreign literature, including pointing out problems in written expression and the possibilities of its diagnosis. The focus of the research report is to mediate the results of research project. During this project a diagnostic test was assigned to the fi fth-grade pupils of primary school and monitored the production of children in written expression. During the creation of the diagnostic test we were inspired by some foreign diagnostic instruments and one diagnostic instrument from the Czech Republic, which is used by university students (Cimlerová, et al., 2014). Our next goal was to verify the predictive value of the proposed written expression test among fi fth grade pupils and to compare pupils' performance in terms of gender, font pattern (bound font, Comenia Script font) and the presence of specific difficulties. Data collection was conducted by a group administration. A total of six elementary schools took part in research studies of the written expression. We have collected data from 125 fi fthgrade students. We randomly selected 48 pupils without specifi c diffi culties and all 8 pupils with specifi c diffi culties were randomly assigned to the sample in which we performed a static data evaluation. In the test of written expression, a statistically signifi cant difference was found in the results of the subtest Number of words, Number of sentences, Number of conjectures, Composition of text. Text content and overall score. Girls scored statistically signifi cantly better than boys in these categories. There were no statistically signifi cant differences between the subgroups divided by the term of font pattern in any subtests nor the overall score. There were statistically signifi cant differences between the group of pupils with specifi c diffi culties and the group of pupils without specifi c diffi culties only in the subtest Number of conjectures. Differences between these groups have not been confi rmed in any other subtests or overall score. The reliability of the test is 0.752 (Cronbach's alpha). Correlation relationships have been established between the established evaluation criteria, with the exception of the Spelling and morphology, the Content of the text and the Paraphrase of sentences. The results obtained in this study will be used to construct a defi nitive tool for evaluation of written expression.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání
ISSN
2533-7882
e-ISSN
—
Svazek periodika
2
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
23
Strana od-do
101-123
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—