Validační studie a představení nového testu porozumění větám TEPO pro děti ve věku 3-8 let
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F22%3A73616298" target="_blank" >RIV/61989592:15410/22:73616298 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.csnn.eu/casopisy/ceska-slovenska-neurologie/2022-6-10/validacni-studie-a-predstaveni-noveho-testu-porozumeni-vetam-tepo-pro-deti-ve-veku-3-8-let-133183/download?hl=cs" target="_blank" >https://www.csnn.eu/casopisy/ceska-slovenska-neurologie/2022-6-10/validacni-studie-a-predstaveni-noveho-testu-porozumeni-vetam-tepo-pro-deti-ve-veku-3-8-let-133183/download?hl=cs</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.48095/cccsnn2022477" target="_blank" >10.48095/cccsnn2022477</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Validační studie a představení nového testu porozumění větám TEPO pro děti ve věku 3-8 let
Popis výsledku v původním jazyce
Schopnost porozumění může být narušena u dětí s neurovývojovými poruchami, mezi které řadíme např. vývojovou dysfázii, poruchu autistického spektra, poruchu pozornosti či poruchu učení. Cílem tohoto článku je představit nový test porozumění TEPO, který je určen ke zhodnocení porozumění větám u dětí v rozmezí 3–8 let věku. Soubor a metodika: Sběr dat probíhal v období 2018–2021, základní soubor 863 dětí byl tvořen dětmi zdravými (n = 335), dětmi s artikulační poruchou (n = 296) a dětmi s vývojovou dysfázií (n = 232). Normy byly validovány na dětech bez vývojové jazykové poruchy a jsou defi novány po 3 měsících věku pomocí percentilových pásem. Pásmo defi citu je stanoveno výkonem ≤ 5. percentilu. Výsledky: Byly prokázány významná diagnostická validita testu (diskriminace napříč věkem ve skupinách dětí zdravých a dětí s artikulační poruchou ve srovnání se skupinou dětí s jazykovou poruchou byla statisticky významná; p < 0,001), souběžná validita (rs= 0,826; rs= 0,863) i vnitřní validita (Cronbachovo = 95), vysoká senzitivita i specifi cita (82,4–100 %; 87–100 %). Stanoveny byly také negativní a pozitivní prediktivní hodnota a hraniční skór. Závěr: TEPO má potenciál vyšetřit porozumění u dětí u všech základních dia gnóz, u kterých se porucha porozumění vyskytuje. Umožňuje také částečně diferenciálně-dia gnosticky odlišit patomechanizmus poruchy, tedy zdali chyby v porozumění vznikají na základě obtíží v porozumění lexikálním či gramaticko-syntaktickým strukturám.
Název v anglickém jazyce
Validation study and introduction of the new TEPO sentence comprehension test for children aged 3-8 years
Popis výsledku anglicky
The ability to understand can be impaired in children with neurodevelopmental disorders, including developmental language disorder, autism spectrum disorder, attention defi cit disorder and learning disability. The aim of this article is to introduce a new test, TEPO, which is designed to assess sentence comprehension in children aged 3–8 years. Materials and methods: Data collection was conducted between 2018 and 2021, the basic set of 863 children consisted of healthy children (N = 335), children with articulation disorder (N = 296) and children with developmental language disorder (N = 232). The norms were validated on children without developmental language disorder and were defi ned per three months of age using percentile bands. The defi cit band is defi ned by performance in the ≤ 5th percentile. Results: Signifi cant diagnostic validity of the test was demonstrated (discrimination across age in groups of healthy children and children with articulatory disorders compared to the group of children with language disorders was statistically signifi cant; p < 0.001) with concurrent validity (rs= 0.826 and rs= 0.863, respectively) and internal validity (Cronbach’s α = 95), high sensitivity and specifi city (82.4 -100 % and 87–100 %, respectively). Negative and positive predictive value and cut-off score were also determined. Conclusion: TEPO has the potential to screen comprehension in children across all elemental diagnoses in which comprehension impairment occurs. It also allows a partial diff erential-diagnostic distinction of the pathomechanism of the disorder, i.e., if the errors in comprehension are due to diffi culties in understanding lexical or grammatical-syntactic structures.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie (online)
ISSN
1802-4041
e-ISSN
—
Svazek periodika
2022
Číslo periodika v rámci svazku
6
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
477-483
Kód UT WoS článku
000921220400001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85146518545