Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Validační studie a představení nového testu porozumění větám TEPO pro děti ve věku 3-8 let

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F65269705%3A_____%2F22%3A00077466" target="_blank" >RIV/65269705:_____/22:00077466 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216208:11110/22:10453260

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.csnn.eu/casopisy/ceska-slovenska-neurologie/2022-6-10/validacni-studie-a-predstaveni-noveho-testu-porozumeni-vetam-tepo-pro-deti-ve-veku-3-8-let-133183/download?hl=cs" target="_blank" >https://www.csnn.eu/casopisy/ceska-slovenska-neurologie/2022-6-10/validacni-studie-a-predstaveni-noveho-testu-porozumeni-vetam-tepo-pro-deti-ve-veku-3-8-let-133183/download?hl=cs</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.48095/cccsnn2022477" target="_blank" >10.48095/cccsnn2022477</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Validační studie a představení nového testu porozumění větám TEPO pro děti ve věku 3-8 let

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cíl: Schopnost porozumění může být narušena u dětí s neurovývojovými poruchami, mezi které řadíme např. vývojovou dysfázii, poruchu autistického spektra, poruchu pozornosti či poruchu učení. Cílem tohoto článku je představit nový test porozumění TEPO, který je určen ke zhodnocení porozumění větám u dětí v rozmezí 3-8 let věku. Soubor a metodika: Sběr dat probíhal v období 2018-2021, základní soubor 863 dětí byl tvořen dětmi zdravými (n = 335), dětmi s artikulační poruchou (n = 296) a dětmi s vývojovou dysfázií (n = 232). Normy byly validovány na dětech bez vývojové jazykové poruchy a jsou definovány po 3 měsících věku pomocí percentilových pásem. Pásmo deficitu je stanoveno výkonem LESS-THAN OR EQUAL TO 5. percentilu. Výsledky: Byly prokázány významná diagnostická validita testu (diskriminace napříč věkem ve skupinách dětí zdravých a dětí s artikulační poruchou ve srovnání se skupinou dětí s jazykovou poruchou byla statisticky významná; p &lt; 0,001), souběžná validita (rs= 0,826; rs= 0,863) i vnitřní validita (Cronbachovo a = 95), vysoká senzitivita i specificita (82,4-100 %; 87-100 %). Stanoveny byly také negativní a pozitivní prediktivní hodnota a hraniční skór. Závěr: TEPO má potenciál vyšetřit porozumění u dětí u všech základních diagnóz, u kterých se porucha porozumění vyskytuje. Umožňuje také částečně diferenciálně-diagnosticky odlišit patomechanizmus poruchy, tedy zdali chyby v porozumění vznikají na základě obtíží v porozumění lexikálním či gramaticko-syntaktickým strukturám.

  • Název v anglickém jazyce

    Validation study and introduction of the new TEPO sentence comprehension test for children aged 3-8 years

  • Popis výsledku anglicky

    Aim: The ability to understand can be impaired in children with neurodevelopmental disorders, including developmental language disorder, autism spectrum disorder, attention deficit disorder and learning disability. The aim of this article is to introduce a new test, TEPO, which is designed to assess sentence comprehension in children aged 3-8 years. Materials and methods: Data collection was conducted between 2018 and 2021, the basic set of 863 children consisted of healthy children (N = 335), children with articulation disorder (N = 296) and children with developmental language disorder (N = 232). The norms were validated on children without developmental language disorder and were defined per three months of age using percentile bands. The deficit band is defi ned by performance in the &lt;= 5th percentile. Results: Signifi cant diagnostic validity of the test was demonstrated (discrimination across age in groups of healthy children and children with articulatory disorders compared to the group of children with language disorders was statistically significant; p &lt; 0.001) with concurrent validity (rs= 0.826 and rs= 0.863, respectively) and internal validity (Cronbach&apos;s alpha = 95), high sensitivity and specificity (82.4-100 % and 87-100 %, respectively). Negative and positive predictive value and cut-off score were also determined. Conclusion: TEPO has the potential to screen comprehension in children across all elemental diagnoses in which comprehension impairment occurs. It also allows a partial differential-diagnostic distinction of the pathomechanism of the disorder, i.e., if the errors in comprehension are due to diffi culties in understanding lexical or grammatical-syntactic structures.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    30210 - Clinical neurology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie

  • ISSN

    1210-7859

  • e-ISSN

    1802-4041

  • Svazek periodika

    85

  • Číslo periodika v rámci svazku

    6

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    477-483

  • Kód UT WoS článku

    000921220400001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85146518545