Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami v rozvoji občanských a sociálních kompetencí pohledem učitelů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F19%3A10395779" target="_blank" >RIV/00216208:11410/19:10395779 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=YlEzsYeVpF" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=YlEzsYeVpF</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami v rozvoji občanských a sociálních kompetencí pohledem učitelů
Popis výsledku v původním jazyce
V souvislosti s rozvojem koncepce společného (inkluzivního) vzdělávání se problematika práce s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami stává stále více aktuální i pro učitele společenskovědních předmětů. Otázky rozvoje občanských a sociálních kompetencí žáků, resp. gramotností v těchto oblastech, jsou ilustrativním příkladem, kde působí jak rodinná, tak i školní socializace paralelně. Text článku představuje kvalitativní obsahovou analýzu dvaceti dvou žákovských kazuistik, které v průběhu jednoho školního roku zpracovali učitelé základních škol. Nejčastěji učitelé popisovali práci s žáky se specifickými poruchami učení a chování, ve větší frekvenci se ale v textech objevovali také žáci se sociálně podmíněným znevýhodněním. V interpretaci byly kazuistiky členěny na tři základní části: 1. východiska, zahrnující celkové bariéry a obtíže ve vzdělávání žáka, rodinnou anamnézu; 2. charakteristiku sociálního zapojení žáka do kolektivu třídy; popis chování, znalostní úrovně a problémů žáka v rámci výuky v předmětech zaměřených na rozvoj občanských a sociálních kompetencí; 3. řešení, shrnující stávající podpůrná opatření a také návrhy dalších, dosud nerealizovaných možností intervence. Výsledky studie poukazují na možnosti dalšího rozvoje ve využívání jak oficiálních podpůrných opatření, tak i alternativních forem podpory žáků i možností spolupráce s rodinou žáka.
Název v anglickém jazyce
Pupils with Special Educational Needs in the Development of Civic and Social Competences
Popis výsledku anglicky
Considering the development of inclusive education, the issue of working with pupils with special educational needs is becoming increasingly important also for teachers of social sciences. Issues of developing the civil and social competences of pupils and grammars in these areas are an illustrative example where both family and school socialization work in parallel. The article represents a qualitative content analysis of twenty students' case studies, which were created by elementary school teachers during one school year. Teachers most often described their work with students with specifi c learning disabilities and behavior disorders, but quite often were in texts described also students with socially disadvantaged backgrounds. In the interpretation, the case studies were divided into three basic parts: 1. the context, including the barriers and difficulties in pupil education, the family environment; 2. the characteristics of the pupil's social involvement in the classroom, a description of the pupil's behavior, his/her lever of knowledge and problems in teaching-learning in subjects focused on the area of civil competences and social sciences; 3. the solutions, summarizing existing support measures as well as suggestions for other, yet unrealized, intervention possibilities. The results of the study emphasize the potential for further development in the use of both offi cial support measures as well as alternative forms of support for pupils and the possibilities of working with the pupil's family.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání
ISSN
2533-7882
e-ISSN
—
Svazek periodika
3
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
69-86
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—