Technická tvořivost na 1. stupni základní školy jako nadstandard
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F24%3A73628356" target="_blank" >RIV/61989592:15410/24:73628356 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://journals.muni.cz/pedor/article/view/40356/33953" target="_blank" >https://journals.muni.cz/pedor/article/view/40356/33953</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2024-1-2-158" target="_blank" >10.5817/PedOr2024-1-2-158</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Technická tvořivost na 1. stupni základní školy jako nadstandard
Popis výsledku v původním jazyce
Článek řeší technickou tvořivost jako téma pozitivně přispívající ke komplexnímu rozvoji žáka mladšího školního věku. Tvořivost v technické výchově je specifickou oblastí spjatou s životu blízkými situacemi. To umožňuje žákům přímo ve výuce srozumitelně okamžitě aplikovat osvojené teoretické znalosti do vlastních tvořivých činností. Technická tvořivost žáků a její rozvoj je v odborném článku řešena z pohledu učitelů 1. stupně základních škol. Na základě analýzy teoretických pedagogicko-psychologických studií a nově představeného kompetenčního rámce absolventa učitelství prezentujeme kontextuálně pojaté vzdělávací podmínky a příležitosti pro budoucí učitele. Dáváme do souvislostí výsledky strukturovaně pojatého výzkumu reflektujícího jak téma technické tvořivosti žáka a jejího rozvoje na 1. stupni základní školy z hlediska osobnosti žáka a jeho preferencí, tak učitelského pojetí výuky předmětů tvořivě technického charakteru, volby a tvorby učebních úloh, ale i procesu poskytování zpětné vazby a specifikům hodnocení tvůrčí činnosti žáků. Získané výsledky umožnily identifikovat jak kladná, tak negativní hodnocení a názory učitelů. Také se ukázalo, že v pedagogické praxi není dostatečně využit potenciál technické výchovy ani technické tvořivosti žáků. Příležitost ke kvalitativnímu posunu spatřujeme především v cílené podpoře budoucích učitelů v rámci jejich pregraduální přípravy a dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
Název v anglickém jazyce
Technical creativity at primary school above standard
Popis výsledku anglicky
The article deals with technical creativity as a topic that significantly contributes the comprehensive development of a primary school pupil. Creativity in technical education is a specific area connected with situations close to life. This allows students to immediately apply the acquired theoretical knowledge in their own creative activities in a comprehensible way. The technical creativity of pupils and their development is addressed in this article from the point of view of primary school teachers. Based on the analysis of theoretical pedagogical-psychological studies and the new introduced competence framework of a teacher, we present contextually conceived educational conditions and opportunities for future teachers. We put into context the results of structured research reflecting both the topic of the pupil's technical creativity and its development in primary school from the point of view of the pupil's personality and preferences, as well as the teacher's concept of teaching subjects of a creative and technical nature, the choice and creation of learning tasks, but also the process of providing feedback and specifics assessment of students' creative activity. The obtained results made it possible to identify both positive and negative evaluations and opinions of teachers. It also became clear that the potential of technical education and technical creativity of pupils is not sufficiently used in pedagogical practice. We see an opportunity for a qualitative shift primarily in the targeted support of future teachers within their undergraduate training and further education of teachers.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogicka orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
1805-9511
Svazek periodika
34
Číslo periodika v rámci svazku
1-2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
28
Strana od-do
158-185
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—