Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Technická tvořivost na 1. stupni základní školy jako nadstandard

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F24%3A73628356" target="_blank" >RIV/61989592:15410/24:73628356 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://journals.muni.cz/pedor/article/view/40356/33953" target="_blank" >https://journals.muni.cz/pedor/article/view/40356/33953</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2024-1-2-158" target="_blank" >10.5817/PedOr2024-1-2-158</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Technická tvořivost na 1. stupni základní školy jako nadstandard

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek řeší technickou tvořivost jako téma pozitivně přispívající ke komplexnímu rozvoji žáka mladšího školního věku. Tvořivost v technické výchově je specifickou oblastí spjatou s životu blízkými situacemi. To umožňuje žákům přímo ve výuce srozumitelně okamžitě aplikovat osvojené teoretické znalosti do vlastních tvořivých činností. Technická tvořivost žáků a její rozvoj je v odborném článku řešena z pohledu učitelů 1. stupně základních škol. Na základě analýzy teoretických pedagogicko-psychologických studií a nově představeného kompetenčního rámce absolventa učitelství prezentujeme kontextuálně pojaté vzdělávací podmínky a příležitosti pro budoucí učitele. Dáváme do souvislostí výsledky strukturovaně pojatého výzkumu reflektujícího jak téma technické tvořivosti žáka a jejího rozvoje na 1. stupni základní školy z hlediska osobnosti žáka a jeho preferencí, tak učitelského pojetí výuky předmětů tvořivě technického charakteru, volby a tvorby učebních úloh, ale i procesu poskytování zpětné vazby a specifikům hodnocení tvůrčí činnosti žáků. Získané výsledky umožnily identifikovat jak kladná, tak negativní hodnocení a názory učitelů. Také se ukázalo, že v pedagogické praxi není dostatečně využit potenciál technické výchovy ani technické tvořivosti žáků. Příležitost ke kvalitativnímu posunu spatřujeme především v cílené podpoře budoucích učitelů v rámci jejich pregraduální přípravy a dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.

  • Název v anglickém jazyce

    Technical creativity at primary school above standard

  • Popis výsledku anglicky

    The article deals with technical creativity as a topic that significantly contributes the comprehensive development of a primary school pupil. Creativity in technical education is a specific area connected with situations close to life. This allows students to immediately apply the acquired theoretical knowledge in their own creative activities in a comprehensible way. The technical creativity of pupils and their development is addressed in this article from the point of view of primary school teachers. Based on the analysis of theoretical pedagogical-psychological studies and the new introduced competence framework of a teacher, we present contextually conceived educational conditions and opportunities for future teachers. We put into context the results of structured research reflecting both the topic of the pupil&apos;s technical creativity and its development in primary school from the point of view of the pupil&apos;s personality and preferences, as well as the teacher&apos;s concept of teaching subjects of a creative and technical nature, the choice and creation of learning tasks, but also the process of providing feedback and specifics assessment of students&apos; creative activity. The obtained results made it possible to identify both positive and negative evaluations and opinions of teachers. It also became clear that the potential of technical education and technical creativity of pupils is not sufficiently used in pedagogical practice. We see an opportunity for a qualitative shift primarily in the targeted support of future teachers within their undergraduate training and further education of teachers.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pedagogicka orientace

  • ISSN

    1211-4669

  • e-ISSN

    1805-9511

  • Svazek periodika

    34

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1-2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    28

  • Strana od-do

    158-185

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus