Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Pedagogická praxe studentů učitelství biologie z pohledu hospitačních rozhovorů

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F19%3A10398501" target="_blank" >RIV/00216208:11410/19:10398501 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=JfQFIq6VOv" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=JfQFIq6VOv</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/18047106.1564" target="_blank" >10.14712/18047106.1564</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Pedagogická praxe studentů učitelství biologie z pohledu hospitačních rozhovorů

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Pedagogická praxe je jednou z důležitých součástí přípravy budoucího učitele a klíčové místo v jejím průběhu zaujímají hospitační rozhovory mezi studentem a garantem praxe. Článek popisuje analýzu hospitačních rozhovorů u studentů učitelství biologie, které byly vedeny s cílem zjistit, kterými aspekty výuky se studenti zabývají, které opomíjí a které jim případně působí potíže. Zaměřili jsme se na oborově specifické jevy v hodinách přírodopisu a biologie v pěti oblastech: cíle výuky, rozsah a obsah učiva, volba pomůcek a způsob práce s učivem, chyby studentů v roli učitele a chyby žáků a oblíbenost témat a motivace. Respondenty výzkumného šetření byli studenti učitelství biologie (n = 35), kteří v rámci svého navazujícího magisterského studia absolvovali praxe na základních či středních školách. Nejčastěji studenti stanovovali pouze kognitivní výukové cíle a ty byly formulovány především pomocí obsahu učiva. Klíčové kompetence a aktivní slovesa byla při stanovení cílů použita v malé míře. Rozsah učiva byl nejčastěji určován fakultním učitelem příp. zvyklostmi dané školy, konkrétní zastoupené organismy ve výuce byly nejčastěji vybrány pomocí učebnice. Velká část respondentů byla schopna uvést konkrétní chyby, kterých se při výuce dopustili, ovšem k chybám žáků se respondenti až na jednu výjimku nevyjadřovali. Jako nejběžnější způsob motivace žáků byla uváděna názornost použitím různých výukových pomůcek. Domníváme se, že zjištěné výsledky mohou přispět ke zkvalitňování přípravy studentů učitelství biologie zejména v oblasti vedení hospitačních rozhovorů při souvislých pedagogických praxích.

  • Název v anglickém jazyce

    Reflective teaching practice of future biology teachers from the point of view of observation interviews

  • Popis výsledku anglicky

    Reflective practice is an important part of a future teacher&apos;s training and the interviews between the student teacher and the supervisor play a key role during this practice. The article describes an analysis of interviews with pre-service teachers of biology conducted within the supervision process. These interviews sought to establish which aspects of teaching the pre-service teachers were dealing with, which ones they tended to omit, and which ones they found challenging. We focused on subject-specific phenomena in biology lessons in five areas: teaching objectives, the scope and content of subject matter, selection and the procedure of working with teaching materials/aids, mistakes made by the preservice teachers and pupils, the popularity of topics and motivation. The respondents of the research were pre-service teachers of biology (n = 35), who were in their follow-up master&apos;s degree program, completing their pedagogical practice at either lower or upper secondary schools. Most often the pre-service teachers set only cognitive objectives which were formulated primarily using the content of the curriculum. Key competences and active verbs were only used in a limited extent when their objectives were being set. The scope of the curriculum was most often determined by the supervising teacher or the customary range taught in that particular school, while the presented organisms were most often determined by the textbook. A large number of respondents were able to mention the specific mistakes they had made in the classroom, yet they did not comment on the pupils&apos; mistakes, with one notable exception. The most common way of motivating pupils was using illustrations with various teaching aids. We believe that the results can contribute to improving the preparation of pre-service biology teachers, especially in the field of interviews with supervisor conducted within the continuous teaching practice.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Scientia in educatione

  • ISSN

    1804-7106

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    10

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    24

  • Strana od-do

    20-43

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus