Faktory ovlivňující přechod žáků do středoškolských maturitních oborů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F19%3A10400952" target="_blank" >RIV/00216208:11410/19:10400952 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=6k0_.iC8Sf" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=6k0_.iC8Sf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2018.851" target="_blank" >10.14712/23362189.2018.851</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Faktory ovlivňující přechod žáků do středoškolských maturitních oborů
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem článku je přispět k výzkumu vzdělanostních nerovností v Českém vzdělávacím systému analýzou vzdělanostních aspirací žáků v závěru povinného vzdělávání a faktorů podmiňujících jejich úspěšnost při přechodu do maturitního studia. Po ukončení 9. ročníku základní školy žáci volí mezi třemi typy vzdělávacích programů s velmi odlišnými kurikuly: gymnáziem, středním odborným vzděláním s maturitou a středním odborným vzděláním bez maturity. Rozhodnutí o volbě programu je záležitostí rodiny, škola do něj zpravidla vstupuje minimálně. Článek si klade za cíl zjistit, do jaké míry jsou aspirace na maturitní studium a úspěšnost při přechodu do maturitního studia ovlivněny vědomostmi žáků, jejich školním prospěchem a socioekonomickým statusem. Dále zjišťuje, do jaké míry jsou aspirace na maturitní studium podmíněny pocitem akademického zmaru a vztahem ke škole. Kanalýzám byla využita data získaná v roce 2003 v rámci výzkumu PISA-L od 5182 žáků 9. ročníku a data získaná v rámci výzkumu CLoSE (Czech Longitudinal Study of Education) v roce 2016 od 4489 žáků 9. ročníků. Logistická regrese ukázala, že rodinné zázemí je významným prediktorem jak aspirací na maturitní studium, tak úspěšnosti při vstupu do maturitního studia i při zohlednění studijních výsledků žáků. To znamená, že žáci pocházející z rodin s nižším socioekonomickým statusem jsou znevýhodněni v přístupu k maturitnímu studiu, i když mají stejný prospěch a stejné vědomosti jako jejich vrstevníci pocházející z rodin s vyšším socioekonomickým statusem. Ukázala rovněž, že aspirace na studium nematuritního oboru nejsou podmíněny negativními vztahy ke škole ani pocity akademického zmaru.
Název v anglickém jazyce
Factors affecting the transition of pupils to secondary school graduation
Popis výsledku anglicky
The aim of the article is to contribute to the research of educational inequalities in the Czech educational system by analyzing the educational aspirations of pupils at the end of compulsory education and the factors determining their success in the transition to graduation. After completing the 9th year of elementary school, pupils choose between three types of educational programs with very different curricula: gymnasium, secondary vocational education with A-level and secondary vocational education without A-level. The decision to choose a program is a family matter, and the school usually enters it at least. The aim of the article is to find out to what extent the aspirations for graduation and the success in transition to graduation are influenced by the knowledge of pupils, their school achievement and socio-economic status. It also examines the extent to which aspirations for graduation are conditioned by a feeling of academic ruin and a relationship to school. The data obtained from the PISA-L research from 5182 pupils of the 9th grade and the data obtained from the research CLoSE (Czech Longitudinal Study of Education) in 2016 from the 4489 pupils of the 9th grade were used in the canalysis. Logistic regression has shown that the family background is an important predictor of both aspirations to graduation and success in entering graduation studies and taking into account pupils' learning outcomes. This means that pupils from families with lower socio-economic status are disadvantaged in access to graduation, even if they have the same benefit and knowledge as their peers from families with higher socio-economic status. It also showed that aspirations to study the non-maturita field are not conditioned by negative relations to school or by feelings of academic ruin.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA18-19056S" target="_blank" >GA18-19056S: Faktory ovlivňující kognitivní a nekognitivní výsledky žáků ve středním odborném vzdělávání. Úloha pocitu akademické marnosti a kultury školy</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogika
ISSN
0031-3815
e-ISSN
—
Svazek periodika
69
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
113-130
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—