Práce učitelů s učebnicemi
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F19%3A10403494" target="_blank" >RIV/00216208:11410/19:10403494 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Práce učitelů s učebnicemi
Popis výsledku v původním jazyce
Publikace se zaměřuje na problematiku výběru a užívání výukových zdrojů se zvláštním důrazem na užívání učebnic. Snaží se o komplexní přístup k zkoumání této problematiky - sleduje užívání výukových zdrojů při přípravě učitelů na výuku, zabývá se otázkami výběru zdrojů a faktorů, které jej ovlivňují, adaptací zdrojů s ohledem na potřeby žáků, vlastnostmi výukových zdrojů, které učitelé preferují. Samotné výzkumné šetření, o kterém publikace referuje, je zaměřeno na užívání učebnic ke vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. V první části publikace shrnuje teoretické znalosti vážící se k učebnicím jako didaktickým prostředkům, kurikulárním projektům a produktům s určitými vlastnostmi a funkcemi, poznatky vážící se k funkcím učebnic a žákovu učení z učebnic. Tyto poznatky jsou pak zasazeny do širšího kontextu zjištění z již realizovaných výzkumů, které se týkají učebnic a jejich výběru a užívání. Druhou část publikace tvoří popis a výsledky realizovaného výzkumu zaměřeného na užívání učebnic prvouky, přírodovědy a vlastivědy učiteli na 1. stupni ZŠ. Kombinace výsledků kvalitativního a kvantitativního šetření přináší vhled do reality užívání učebnic v české primární škole, který může pomoci porozumět potřebám učitelů a umožnit nasměrování jejich podpory adekvátním způsobem tak, aby mohli učitelé ve svých třídách zprostředkovat žákům žádoucím způsobem žádoucí vzdělávací obsah. Tato podpora může mít mj. podobu moderních výukových materiálů a moderních modelů vzdělávání zaměřených na to, jak tyto výukové materiály (včetně učebnic) využívat.
Název v anglickém jazyce
Teacher use of textbooks
Popis výsledku anglicky
The publication focuses on the issue of the selection and use of teaching resources, with particular emphasis on the use of textbooks. It seeks a comprehensive approach to examining this issue - monitoring the use of teaching resources in the úhase planning the instruction by teachers, addressing resource selection issues and the factors affecting it, adapting resources in light of pupils' needs, the teaching resource characteristics that teachers prefer. The research investigation itself, which the publication reports, focuses on the use of textbooks in primary social sciences and science education. In the first part of the publication, it summarizes theoretical knowledge attached to textbooks as didactic means, curious projects and products with certain characteristics and functions, knowledge related to textbook functions, and a pupil's textbook learning. This knowledge is then set in the broader context of findings from research already carried out on textbooks and their selection and use. The second part of the publication consists of a description and results of the research carried out on the use of primary social sciences and science education textbooks. The combination of the results of qualitative and quantitative investigations brings insight into the reality of textbook use in the Czech primary school, which can help to understand teachers' needs and enable their support to be directed in an adequate way.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7603-081-7
Počet stran knihy
207
Název nakladatele
Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—