Portfolio jako nástroj reflexe ve výtvarné výchově
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F19%3A10412872" target="_blank" >RIV/00216208:11410/19:10412872 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=S0w49V1OBT" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=S0w49V1OBT</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Portfolio jako nástroj reflexe ve výtvarné výchově
Popis výsledku v původním jazyce
Studie představuje rozvíjenou metodiku digitálního profesního portfolia jako nástroj pedagogického plánování a reflexe ve výuce výtvarné výchovy v primární škole. Ukazuje některé z možností, které portfolio nabízí v oblasti reflexe a hodnocení ve výtvarné výchově s ohledem na rozvoj vizuální gramotnosti žáků. Problematiku reflektivního portfolia teoreticky ukotvuje. Analyzuje rozsáhlý didaktický soubor více než 140 zaznamenaných lekcí výtvarné výchovy, který autorka vede od roku 2016. Jedná se o metodologickou studii. V pedagogice je portfolio obecně nástrojem, využívaným pro svůj potenciál mapovat učení žáků. Metakognitivní přístup k učení využívá souborů prací k rozvoji porozumění žáků vlastnímu myšlení a jeho procesům. V uměleckém provozu je autorské portfolio obvyklé. Je intertextuální. Kombinuje obraz a text. Ve školní výtvarné výchově není tato metoda k reflexi a hodnocení příliš využívaná. Shromažďování, výběr a řazení materiálů do souborů k dalšímu použití jsou reflektivními činnostmi. Učitel v portfoliu dokumentuje v několika vrstvách: přípravy na výuku, uměleckého kontextu, souborů žákovských artefaktů, což mu umožní komplexní zpětnou vazbu i v delším časovém horizontu. Reflektuje v rovině subjektivní i intersubjektivní.
Název v anglickém jazyce
Portfolio as a tool for reflecting art lessons
Popis výsledku anglicky
The methodological study presents the developed methodology of the digital professional portfolio as a tool for pedagogical planning and reflecting art lessons in primary school. It shows the opportunities that the portfolio practice offers in terms of reflection and assessment of the art education with regard to the pupils' development of visual literacy. It deals with the issue of reflective portfolio theoretically. The study analyzes an extensive didactic collection of more than 140 recorded art lessons, which the author has been collecting since 2016. Portfolio has a pedagogical potential to map pupils' learning. Metacognitive approach uses a setting to develop pupil's understanding of his/her own learning and the individual processes involved. In artistic operation, the author's portfolio is usual. Portfolio is intertextual. It combines images and texts. Although the portfolio is based on the world of art, it is not much used at school art education. The collection, selection and sorting of materials are reflective activities. The teacher documents in multiple layers the preparation for teaching, artistic context, and sets of pupil's artifacts which enables him to have a complex feedback in long-time period. It reflects both subjective and intersubjective.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Výtvarná výchova
ISSN
1210-3691
e-ISSN
—
Svazek periodika
60
Číslo periodika v rámci svazku
3-4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
22-37
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—