Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

'Twofold otherness': on religion, spirituality, and home schooling in the Czech Republic

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F20%3A10410636" target="_blank" >RIV/00216208:11410/20:10410636 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=B9Y2pTEkkW" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=B9Y2pTEkkW</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/13617672.2020.1762384" target="_blank" >10.1080/13617672.2020.1762384</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    'Twofold otherness': on religion, spirituality, and home schooling in the Czech Republic

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In the Czech Republic, home schooling is an increasing but still rare education practice. The country is at the same time not favourable to public demonstrations of religion. In such a specific context, we investigated the intersection of religion, spirituality, and home schooling. Drawing on a broad ethnographic research design, we identify three levels of strategies employed by religious or spiritual home-schooling parents to negotiate their &apos;twofold otherness&apos;. On the individual level, these parents significantly sought religious or spiritual support in their decision to home-school. On the societal level, the local community played a crucial role in assisting parents with home schooling. Simultaneously, fearing the reactions of home-schooling opponents, the families decided to keep their religion or spirituality to themselves. We conclude that the &apos;twofold otherness&apos; is a vulnerable position for home-schoolers in the Czech Republic which forces the families to remain private about both their education style and spiritual or religious ideology.

  • Název v anglickém jazyce

    'Twofold otherness': on religion, spirituality, and home schooling in the Czech Republic

  • Popis výsledku anglicky

    In the Czech Republic, home schooling is an increasing but still rare education practice. The country is at the same time not favourable to public demonstrations of religion. In such a specific context, we investigated the intersection of religion, spirituality, and home schooling. Drawing on a broad ethnographic research design, we identify three levels of strategies employed by religious or spiritual home-schooling parents to negotiate their &apos;twofold otherness&apos;. On the individual level, these parents significantly sought religious or spiritual support in their decision to home-school. On the societal level, the local community played a crucial role in assisting parents with home schooling. Simultaneously, fearing the reactions of home-schooling opponents, the families decided to keep their religion or spirituality to themselves. We conclude that the &apos;twofold otherness&apos; is a vulnerable position for home-schoolers in the Czech Republic which forces the families to remain private about both their education style and spiritual or religious ideology.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50401 - Sociology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA16-17708S" target="_blank" >GA16-17708S: Domácí vzdělávání - fakta, analýzy, diagnostika</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Beliefs and Values

  • ISSN

    1361-7672

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    41

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    406-418

  • Kód UT WoS článku

    000532432400001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85084386031