Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Na okraji zájmu? Distanční vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami pohledem jejich rodičů

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F20%3A10425014" target="_blank" >RIV/00216208:11410/20:10425014 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=LESK-kbXFe" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=LESK-kbXFe</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Na okraji zájmu? Distanční vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami pohledem jejich rodičů

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Uzavření škol v důsledku pandemie Covid-19 je unikátní zkušeností českého vzdělávacího systému a rodin. Specifické místo v něm zastávají žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), pro které může distanční výuka představovat jiná rizika a přínosy než pro žáky bez SVP. Článek se zabývá průběhem distanční výuky na jaře 2020 u žáků se SVP, a to z pohledu jejich rodičů. Online dotazníkového šetření se zúčastnilo 4030 rodičů žáků na ZŠ, z toho 506 se SVP. Dotazník mapoval poskytování doporučených podpůrných opatření, frekvenci a typ pedagogické komunikace, frekvenci vrstevnického kontaktu, podmínky v rodinách během distanční výuky a obavy rodičů o další školní výsledky dítěte. Analýzy prokázaly, že podle rodičů žáci se SVP oproti žákům bez SVP komunikují s vyučujícími méně často, rodiče naopak komunikují s vyučujícími častěji, ale jsou méně spokojeni, obávají o další vývoj dítěte, a děti jsou v méně častém vrstevnickém kontaktu oproti dětem bez SVP. Podle nadpoloviční většiny rodičů nebyla dětem se SVP během distanční výuky poskytována doporučená podpůrná opatření.

  • Název v anglickém jazyce

    The pupils we have failed? Parents' Perceptions of the Homeschooling of Pupils with Special Educational Needs during the Covid-19 Shutdown of Schools

  • Popis výsledku anglicky

    The closure of schools as a result of the Covid-19 pandemic is a unique experience of the Czech education system and of families as well. The situation appears to be specific for to the students with special educational needs (SEN), for which distance learning can present different risks and benefits than for non-SEN pupils. The article deals with the course of distance teaching for pupils with SVP in spring 2020 from the point of view of their parents. The online questionnaire survey was attended by 4030 parents of primary school pupils, of which 506 were pupils with SEN. The questionnaire mapped the provision of recommended support measures, the frequency and type of pedagogical communication, the frequency of peer contact, conditions in families during distance learning and parents&apos; concerns about the child&apos;s further academic results. Analyses have shown that according to parents pupils with SEN are less likely to communicate with teachers compared to non-SEN pupils, while parents are mores likely to communicate with teachers, but are less satisfied than parents of non-SEN pupils. Parents are worried about the further development of the child, and children are in less frequent peer contact compared to children without SEN. According to a slightly higher than half of parents, children with SEN were not provided with recommended support measures during distance learning.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Speciální pedagogika

  • ISSN

    1211-2720

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    30

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3-4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    139-156

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus