HOMESCHOOLING MOTHERS: PRECARIOUS BY CHOICE?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F21%3A10419420" target="_blank" >RIV/00216208:11410/21:10419420 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=TGTdg5Tzn0" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=TGTdg5Tzn0</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1515/humaff-2021-0007" target="_blank" >10.1515/humaff-2021-0007</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
HOMESCHOOLING MOTHERS: PRECARIOUS BY CHOICE?
Popis výsledku v původním jazyce
This article presents the findings of a study on homeschooling in Czechia. It focuses on the gender aspects of this uncommon educational decision. Based on forty-three individual interviews with homeschooling parents, the article's unifying thread is interest in understanding how mothers are involved in the decision to homeschool, and how the practice is embedded in gendered relationships within the society. We explore the results from two perspectives. First, we consider how the choice to homeschool lies simultaneously in embracing and opposing cultural imperatives of good mothering. Second, we explore the precarious status of homeschooling mothers in relation to economic independence. By shedding light on individual choice within social structures, we situate the practice of homeschooling within the gender inequalities of today's society.
Název v anglickém jazyce
HOMESCHOOLING MOTHERS: PRECARIOUS BY CHOICE?
Popis výsledku anglicky
This article presents the findings of a study on homeschooling in Czechia. It focuses on the gender aspects of this uncommon educational decision. Based on forty-three individual interviews with homeschooling parents, the article's unifying thread is interest in understanding how mothers are involved in the decision to homeschool, and how the practice is embedded in gendered relationships within the society. We explore the results from two perspectives. First, we consider how the choice to homeschool lies simultaneously in embracing and opposing cultural imperatives of good mothering. Second, we explore the precarious status of homeschooling mothers in relation to economic independence. By shedding light on individual choice within social structures, we situate the practice of homeschooling within the gender inequalities of today's society.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA16-17708S" target="_blank" >GA16-17708S: Domácí vzdělávání - fakta, analýzy, diagnostika</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Human Affairs
ISSN
1210-3055
e-ISSN
—
Svazek periodika
31
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
73-88
Kód UT WoS článku
000605452600007
EID výsledku v databázi Scopus
—