Komparace spokojenosti žáků škol využívajících systémy řízení kvality s žáky běžných škol
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F21%3A10432713" target="_blank" >RIV/00216208:11410/21:10432713 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=e-xqERNrFQ" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=e-xqERNrFQ</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/epd.2021.027" target="_blank" >10.5507/epd.2021.027</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Komparace spokojenosti žáků škol využívajících systémy řízení kvality s žáky běžných škol
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek je věnován problematice kvality školy, resp. systémům řízení kvality (dále QMS), které využívají střední odborné školy v České republice. Byla provedena komparační studie, jejímž cílem bylo vyhodnotit a porovnat rozdíly mezi vnímáním spokojenosti žáků ve školách, které využívají QMS, a školách, kde tyto systémy využívány nejsou. Pro studii byl použit standardizovaný dotazník vytvořený Institutem pro pedagogiku a vzdělávání dospělých při Leibniz Universität Hannover. Výzkum byl proveden v 21 středních odborných školách různých velikostí a zřizovatelů v sedmi krajích České republiky. Do výzkumu bylo zařazeno 6 454 dotazníků od žáků a 21 od ředitelů. Hlavní výzkumnou skupinu tvořilo pět škol, šestnáct škol tvořilo kontrolní skupinu. Byly ověřovány dvě hlavní a tři dílčí hypotézy zjišťující rozdíly ve vnímání spokojenosti žáků s jejich školou, s kvalitou výuky, vyučujícími a technickým vybavením. Žáci škol využívajících QMS hodnotili svoji školu v některých aspektech lépe než žáci škol, kde systém řízení kvality nebyl zaveden.
Název v anglickém jazyce
Comparison of satisfaction of students of schools using quality management systems with students of mainstream schools
Popis výsledku anglicky
The study deals with the issue of school quality, respectively, Quality Management Systems (hereinafter referred to as "QMS"), which are used by secondary vocational schools in the Czech Republic. An study was carried out to evaluate and compare the impact of the most commonly used quality management systems on student satisfaction and attitudes towards school. A standardized questionnaire developed by the Leibniz Universität Institute for Pedagogy and Adult Education Hannover was used for the study. The survey was conducted at 21 secondary vocational schools of various school authorities and sizes in seven regions of the Czech Republic. The survey comprised of questionnaires given to 6 454 students and 21 principals. The main research group consisted of five schools; sixteen schools formed a control group. Two main and three partial hypotheses were tested, aiming to measure the overall impact of QMS on students' satisfaction with their school, with the quality of teaching, their teachers and technical equipment. Students of schools using QMS evaluate their school slightly better than students from schools that have not implemented the QMS.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
e-Pedagogium [on-line]
ISSN
1213-7499
e-ISSN
—
Svazek periodika
21
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
20-41
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—