Neviditelní, kteří ukazují a vyprávějí
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F21%3A10433714" target="_blank" >RIV/00216208:11410/21:10433714 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=vV~M48oHEL" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=vV~M48oHEL</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Neviditelní, kteří ukazují a vyprávějí
Popis výsledku v původním jazyce
Teoretická studie leží na pomezí výtvarné edukace, vizuální kultury a teorie umění. Snaží se zasadit problematiku reflektivního výtvarného portfolia do kontextu teorie umění a vizuální kultury. Rámuje popis konkrétních didaktických postupů a situací teoretickým uvažováním. Představuje portfolio, které systematicky mapuje výuku výtvarné výchovy v primární škole mezi lety 2016-2020. Tento rozsáhlý soubor prezentuje jako archív ležící na hranici dokumentu, estetiky a pedagogiky, a to na příkladu jednoho vybraného alba. Text zkoumá hlavní principy práce s portfoliem: intertextualitu, povahu fotografického obrazu, reprodukovatelnost digitální fotografie a selektivitu archivu. Na základě uvedených teoretických východisek sleduje analogie mezi postupy, které užívá učitel/ka a těmi, které užívá kurátor/ka. Uvažuje o kompetencích učitele výtvarné výchovy v oblasti teorie a dějin umění a ukazuje situace, v nichž učitel/ka výtvarné výchovy potřebuje znalosti umění. Závěry studie budou uplatněny v profesní přípravě učitelů.
Název v anglickém jazyce
Invisible but displayng and talking
Popis výsledku anglicky
Theoretical study is situated at the borderland between the art education, visual culture and the art theory. It struggles to set the issue of the reflective art portfolio in the context of the art theory and visual culture. In a theoretical study the description of particular didactic approaches and situations is framed by theoretical thinking. It represents a portfolio that is systematically mapping the art education in the primary school between the years 2016-2020. This large set of data functions as an archive situated at the border between a document, estetics and pedagogy, presenting an example of one selected album. The text investigates main principles of the work with the portfolio: intertextuality, the nature of the photographic picture, reproducibility of the digital photograph and selectivity of the archive. On the basis of the above mentioned theoretical solutions it follows the analogies between approach that are used by the teacher and those used by the curator. It speculates about competences of the art education teacher in the area of the theory and history of the art and shows the situations where the teacher has to demonstrate the knowledge of the art. The results and conclusions of the study will be used in the professional training of teachers.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Výtvarná výchova
ISSN
1210-3691
e-ISSN
—
Svazek periodika
2021
Číslo periodika v rámci svazku
61 (1-2)
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
6-27
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—