Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Možnosti působení faktorů školního prostředí na držení těla žáků

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F21%3A10434876" target="_blank" >RIV/00216208:11410/21:10434876 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Z3QF9iWBNK" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Z3QF9iWBNK</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Možnosti působení faktorů školního prostředí na držení těla žáků

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem sdělení je posoudit vybrané faktory školního prostředí, které mohou mít negativní vliv na držení těla žáků a vznik svalových dysbalancí. K posouzení školního prostředí byla použita metaanalýza dílčích výsledků získaných pozorováním a měřením ve třídách 1. až 5. ročníku základních škol. Výzkumný soubor tvoří 531 žáků. U těchto žáků byla posuzována hmotnost aktovek, velikost školních lavic a židlí, způsob sezení při běžných učebních činnostech, způsob sezení při psaní a množství pohybu v průběhu výuky (tzv. učení v pohybu). Součástí výzkumu bylo posouzení aktuálního stavu stability postury jednotlivých žáků pomocí Matthiasova testu. Výsledky potvrdily převažující nevhodnost všech sledovaných faktorů školního prostředí. Tato skutečnost může přispívat k převažujícímu negativnímu stavu posturální slabosti, která je patrná u 60,6 % žáků výzkumného souboru. Nižší úroveň stability postury přitom vykazuje 29,9 % sledovaných žáků, nízkou úroveň 28,3 % žáků a velmi nízkou úroveň 2,4 % žáků výzkumného souboru. Jmenovaným faktorům školního prostředí je nutné věnovat odpovídající pozornost. Řadu negativních vlivů na držení těla a na vznik svalových dysbalancí u žáků mohou zmírnit nebo odstranit učitelé ve spolupráci s vedením školy a rodiči žáků.

  • Název v anglickém jazyce

    Possible Effects of Factors of the School Environment on Pupils' Body Posture

  • Popis výsledku anglicky

    The objective of the work is to evaluate selected factors of the school environment that may have a negative effect on pupils&apos; posture and may contribute to the development of muscular imbalances. A meta-analysis was used to assess the school environment. This metaanalysis looked at partial results obtained by observation and measurement in a number of classes in the 1st to 5th years of elementary school, with the participant group consisting of 531 pupils. The weight of backpacks, the size of school desks and chairs, the way the participants sat during normal learning activities, the way they sat while writing, and the amount of movement during lessons (i.e., learning in motion) were assessed for these pupils. The research included an assessment of the current state of the postural stability of individual students using the Matthias test. The results confi rmed the predominant inadequacy of all the monitored factors of the school environment. This inadequacy may contribute to the prevalently negative state of postural weakness, which is observed in 60.6 % of pupils in the research group. A lower level of postural stability is exhibited by 29.9 % of pupils, a low level by 28.3 % of pupils and a very low level by 2.4 % of pupils in the research fi le. Conclusions Appropriate attention must be paid to all the above-mentioned factors of the school environment. Many of the negative infl uences on posture and the development of muscle imbalances in pupils can be mitigated or eliminated by teachers in collaboration with school management and the pupils&apos; parents.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    30306 - Sport and fitness sciences

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání [online]

  • ISSN

    2533-7890

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    5

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    67-79

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus