Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Role asistentů pedagoga při podpoře žáků s PAS navštěvujících běžné školy v oblasti rozvoje sociálních dovedností a sociálního začlenění

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10447288" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10447288 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=V_VdlJbu8" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=V_VdlJbu8</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Role asistentů pedagoga při podpoře žáků s PAS navštěvujících běžné školy v oblasti rozvoje sociálních dovedností a sociálního začlenění

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem předložené empirické studie bylo zjistit, jak vypadá praxe v oblasti podpory žáků s poruchou autistického spektra navštěvujících běžné základní školy v jejich sociálním začlenění ze strany asistentů pedagoga. Studie se taktéž zaměřovala na otázku, zda jsou asistenti pedagoga na tuto roli dostatečně profesně připraveni a zda se jim v této oblasti dostává metodického vedení ze strany odborníků. V rozmezí března až července 2021 byly provedeny hloubkové rozhovory s deseti asistenty pedagoga z různých škol České republiky. Data z rozhovorů byla zpracována pomocí tematické analýzy. Výsledky studie naznačují, že asistenti pedagoga zastávají klíčovou roli v sociálním začlenění žáků s poruchou autistického spektra na běžných základních školách. Profesní příprava je pro ně sekundárním zdrojem informací, na první místo kladou poznatky z praxe a školení. Metodické vedení hodnotí jako přínosné a funkční. Jako užitečné se do budoucna jeví dále podporovat a rozvíjet nabídku vzdělávání pro asistenty pedagoga v oblasti konkrétních metod a postupů podporujících sociální začlenění žáků s poruchou autistického spektra na běžných základních školách.

  • Název v anglickém jazyce

    Teaching assistants' role in supporting pupils with ASD attending mainstream schools in social skills development and social inclusion

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of the presented empirical study was to investigate the practice of teaching assistants in supporting pupils with ASD attending mainstream schools in social inclusion. Moreover, the study focused on the question of teaching assistants&apos; job readiness and the adequacy of methodical guidance provided to them by professionals. In-depth interviews were conducted with ten teaching assistants from different schools located in the Czech Republic between March and July 2021. Thematic analysis was performed based on the data obtained from the interviews. The findings of the study suggest that teaching assistants play crucial role in social inclusion of pupils with ASD attending mainstream schools. The study indicates that practical knowledge and training courses are considered to be the main source of knowledge according to the teaching assistants, whereas vocational training is seen as the secondary source of information. Additionally, teaching assistants find the methodical guidance beneficial and functional. Expanding educational opportunities for teaching assistants, focused on specific techniques and practices for social inclusion of pupils with ASD attending mainstream schools, seems to be a useful future direction.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Speciální pedagogika

  • ISSN

    1211-2720

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    32

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1–2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    93-108

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus