Role asistentů pedagoga při podpoře žáků s PAS navštěvujících běžné školy v oblasti rozvoje sociálních dovedností a sociálního začlenění
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10447288" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10447288 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=V_VdlJbu8" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=V_VdlJbu8</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Role asistentů pedagoga při podpoře žáků s PAS navštěvujících běžné školy v oblasti rozvoje sociálních dovedností a sociálního začlenění
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem předložené empirické studie bylo zjistit, jak vypadá praxe v oblasti podpory žáků s poruchou autistického spektra navštěvujících běžné základní školy v jejich sociálním začlenění ze strany asistentů pedagoga. Studie se taktéž zaměřovala na otázku, zda jsou asistenti pedagoga na tuto roli dostatečně profesně připraveni a zda se jim v této oblasti dostává metodického vedení ze strany odborníků. V rozmezí března až července 2021 byly provedeny hloubkové rozhovory s deseti asistenty pedagoga z různých škol České republiky. Data z rozhovorů byla zpracována pomocí tematické analýzy. Výsledky studie naznačují, že asistenti pedagoga zastávají klíčovou roli v sociálním začlenění žáků s poruchou autistického spektra na běžných základních školách. Profesní příprava je pro ně sekundárním zdrojem informací, na první místo kladou poznatky z praxe a školení. Metodické vedení hodnotí jako přínosné a funkční. Jako užitečné se do budoucna jeví dále podporovat a rozvíjet nabídku vzdělávání pro asistenty pedagoga v oblasti konkrétních metod a postupů podporujících sociální začlenění žáků s poruchou autistického spektra na běžných základních školách.
Název v anglickém jazyce
Teaching assistants' role in supporting pupils with ASD attending mainstream schools in social skills development and social inclusion
Popis výsledku anglicky
The aim of the presented empirical study was to investigate the practice of teaching assistants in supporting pupils with ASD attending mainstream schools in social inclusion. Moreover, the study focused on the question of teaching assistants' job readiness and the adequacy of methodical guidance provided to them by professionals. In-depth interviews were conducted with ten teaching assistants from different schools located in the Czech Republic between March and July 2021. Thematic analysis was performed based on the data obtained from the interviews. The findings of the study suggest that teaching assistants play crucial role in social inclusion of pupils with ASD attending mainstream schools. The study indicates that practical knowledge and training courses are considered to be the main source of knowledge according to the teaching assistants, whereas vocational training is seen as the secondary source of information. Additionally, teaching assistants find the methodical guidance beneficial and functional. Expanding educational opportunities for teaching assistants, focused on specific techniques and practices for social inclusion of pupils with ASD attending mainstream schools, seems to be a useful future direction.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Speciální pedagogika
ISSN
1211-2720
e-ISSN
—
Svazek periodika
32
Číslo periodika v rámci svazku
1–2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
93-108
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—