Kultura mluveného projevu v přípravě učitelů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10448432" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10448432 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=qllyv5PFsE" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=qllyv5PFsE</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Kultura mluveného projevu v přípravě učitelů
Popis výsledku v původním jazyce
Článek se zamýšlí nad příčinou kolísavé až neuspokojivé kvality mluvených projevů učitelů českého jazyka a hledá důvod komunikačně nediferencovaného užívání zvukových prostředků. Těžiště článku spočívá v analýze studijních programů připravujících učitele češtiny na českých pedagogických fakult a zjišťuje, do jaké míry je ve studijních plánech formálně zastoupena snaha o kultivaci mluvených projevů. Ukazuje se, že zvukové stránka řeči je traktována převážně formálně v rámci studia fonetické jazykové roviny. Praktickému nácviku vedoucím ke kultivaci a uvědomělému zacházení se zvukovými prostředky na segmentální i suprasegmentální úrovni je věnována pozornost spíše okrajově, v rámci volitelných jednosemestrálních předmětů.
Název v anglickém jazyce
Speech culture in teachers education
Popis výsledku anglicky
The article deals with one of possible reasons of unstable as much as unsatisfactory quality of Czech language teachers' spoken language and seeks for the reason of communicatively non-differentiated use of acoustic means. The focus of the article lies in analysis of the curriculums preparing Czech language teachers at Czech faculties of education and in finding, how much the effort to cultivate the spoken language is formally covered in the curriculums. The data provide supportive evidence for the conclusion, that the acoustic aspect of speech is being interpreted mostly formally within studying the phonetic language level. Practical training leading to cultivating and conscious use of acoustic means on segmental and supra-segmental level is being paid attention rather marginally, within facultative one-semester subjects.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
—
Svazek periodika
14
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
15-27
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—