Vývoj čtenářských dovedností žáků v druhé polovině základního vzdělávání
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10449520" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10449520 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=1_0xJGEik0" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=1_0xJGEik0</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vývoj čtenářských dovedností žáků v druhé polovině základního vzdělávání
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem našeho příspěvku je představit změny čtenářských dovedností stejné kohorty žáků, kteří byli poprvé testováni v roce 2012 a podruhé v roce 2016 (6. ročník ZŠ a příslušné ročníky víceletých gymnázií, 9. ročník ZŠ a příslušné ročníky víceletých gymnázií), a přiblížit jejich výsledky ve čtenářských dovednostech u různých typů textů, typů úloh a čtenářských dovedností. Vycházíme z dat empirického výzkumu realizovaného v projektu GA ČR Vztahy mezi dovednostmi, vzděláváním a výsledky na trhu práce: Longitudinální studie (CloSE). Do výzkumu v letech 2012 i 2016 bylo zapojeno v každém sledovaném šetření cca 6000 žáků českých škol. Výsledky testů čtenářských dovedností poukazují na problémy žáků při interpretaci uměleckého metaforického a polemického textu, zde se také projevují velké rozdíly mezi žáky základních škol a víceletých gymnázií. Žáci se mezi 6. a 9. ročníkem nejvíce zlepšili ve čtenářské dovednosti zpracovávat informace a zhodnocovat text.
Název v anglickém jazyce
The Development of Reading Competencies of Secondary School Pupils
Popis výsledku anglicky
The studey is based on the empirical research realized in the project GA CR Realations between the skills, education and labor market outcomes: A longitudinal study (CloSE). Its aim is to find out how schooling contributes to the development of knowledge and skills in different types of schools by the so-called theory of Value Added. The aim of our contribution is to introduce changes in the reading competencies of the same cohort of pupils who were first tested in 2012 (4th graders) and again in 2016, and to illustrate their results in reading competencies in different types of texts. This contribution is based on the results of didactic tests that are focused on the area of reading competencies. The first survey was realized in 2012 (6th graders), the second one in 2016 (9th graders), it was the same cohort of 6,000 pupils. Based on the results, we plan to clarify how the reading competencies are enriched with the increasing age of pupils.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
2571-0400
Svazek periodika
14
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
23
Strana od-do
69-91
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—