Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Vývoj čtenářských dovedností žáků v druhé polovině základního vzdělávání

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10449520" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10449520 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=1_0xJGEik0" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=1_0xJGEik0</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Vývoj čtenářských dovedností žáků v druhé polovině základního vzdělávání

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem našeho příspěvku je představit změny čtenářských dovedností stejné kohorty žáků, kteří byli poprvé testováni v roce 2012 a podruhé v roce 2016 (6. ročník ZŠ a příslušné ročníky víceletých gymnázií, 9. ročník ZŠ a příslušné ročníky víceletých gymnázií), a přiblížit jejich výsledky ve čtenářských dovednostech u různých typů textů, typů úloh a čtenářských dovedností. Vycházíme z dat empirického výzkumu realizovaného v projektu GA ČR Vztahy mezi dovednostmi, vzděláváním a výsledky na trhu práce: Longitudinální studie (CloSE). Do výzkumu v letech 2012 i 2016 bylo zapojeno v každém sledovaném šetření cca 6000 žáků českých škol. Výsledky testů čtenářských dovedností poukazují na problémy žáků při interpretaci uměleckého metaforického a polemického textu, zde se také projevují velké rozdíly mezi žáky základních škol a víceletých gymnázií. Žáci se mezi 6. a 9. ročníkem nejvíce zlepšili ve čtenářské dovednosti zpracovávat informace a zhodnocovat text.

  • Název v anglickém jazyce

    The Development of Reading Competencies of Secondary School Pupils

  • Popis výsledku anglicky

    The studey is based on the empirical research realized in the project GA CR Realations between the skills, education and labor market outcomes: A longitudinal study (CloSE). Its aim is to find out how schooling contributes to the development of knowledge and skills in different types of schools by the so-called theory of Value Added. The aim of our contribution is to introduce changes in the reading competencies of the same cohort of pupils who were first tested in 2012 (4th graders) and again in 2016, and to illustrate their results in reading competencies in different types of texts. This contribution is based on the results of didactic tests that are focused on the area of reading competencies. The first survey was realized in 2012 (6th graders), the second one in 2016 (9th graders), it was the same cohort of 6,000 pupils. Based on the results, we plan to clarify how the reading competencies are enriched with the increasing age of pupils.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Didaktické studie

  • ISSN

    1804-1221

  • e-ISSN

    2571-0400

  • Svazek periodika

    14

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    23

  • Strana od-do

    69-91

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus