Používání metod kritického myšlení ve výuce jako jeden z faktorů ovlivňujících čtenářskou gramotnost žáků
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F17%3A00097801" target="_blank" >RIV/00216224:14410/17:00097801 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://cpvuhk.cz/wp-content/uploads/2017/09/Janou%C5%A1ov%C3%A1.pdf" target="_blank" >http://cpvuhk.cz/wp-content/uploads/2017/09/Janou%C5%A1ov%C3%A1.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Používání metod kritického myšlení ve výuce jako jeden z faktorů ovlivňujících čtenářskou gramotnost žáků
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem příspěvku bylo porovnat úroveň čtenářské gramotnosti žáků 4. ročníku základní školy, v jejichž výuce českého jazyka a literatury se používají metody kritického myšlení, s úrovní čtenářské gramotnosti žáků, v jejichž výuce se tyto metody nevyužívají. Data byla sbírána v průběhu března až května 2017 prostřednictvím čtenářského testu. Výzkumný vzorek zahrnoval asi 200 žáků 4. ročníku, v jejichž výuce českého jazyka a literatury se používají metody kritického myšlení, a přibližně stejný počet žáků 4. ročníku, jejichž učitelé českého jazyka metody nepoužívají. Ze získaných dat jsme mohli vyčíst, že žáci, v jejichž výuce se používají metody kritického myšlení, dosahují ve čtenářském testu statisticky významně lepších výsledků než ostatní žáci.
Název v anglickém jazyce
Usage of Critical Thinking Methods at Schooling as One of the Factors Influencing Pupils’ Reading Literacy
Popis výsledku anglicky
The aim of the contribution was to compare the level of reading literacy between fourth-graders, whose teachers use critical thinking methods, and fourth-graders, whose teachers do not use these methods. The data were collected from March to May 2017 by way of a reading test. The research sample contained about 200 pupils of the 4th grade of primary school, whose Czech language teachers use critical thinking methods in lessons, and nearly the same amount of fourth-graders, whose teachers do not use these methods. The data were analysed with standard statistic procedures. From the gained data we could find out that results of pupils, who are taught with critical thinking methods, are statistically significantly better than results of other pupils.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů