Četba a čtenářství pohledem učitelů a rodičů žáků 4. ročníků ZŠ
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F17%3A00100218" target="_blank" >RIV/00216224:14410/17:00100218 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.upjs.sk/edukacia/2-2017/" target="_blank" >https://www.upjs.sk/edukacia/2-2017/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Četba a čtenářství pohledem učitelů a rodičů žáků 4. ročníků ZŠ
Popis výsledku v původním jazyce
Článek obsahuje výsledky pilotního výzkumu čtenářských a gramotnostních dovedností, sestavených na základě informací získaných od učitelů čtvrtých tříd základních škol. Cílem výzkumu realizovaným mezi učiteli a rodiči dětí 4. ročníků ZŠ je analýza informací, jak učitelé podporují rodiče v rozvoji čtení a čtenářství jejich dítěte, tj. jak ovlivňují individuální čtenářství dětí, a jaký vztah existuje s čtenářskou gramotností dítěte. Dostupné výzkumy čtení (Trávníček, 2008, 2011, Prázová, 2014, Gabal, Václavíková Helšusová, 2003) a čtenářské gramotnosti (PIRLS 2001, 2011, PISA, 2000, 2003, 2006, 2009, 2012, 2015) uvádějí, že klíčový je v tomto směru přístup rodiny. Podle Trávníčka (2008) je jednou z proměnných, které odlišuje čtenáře od nečtenářů, rodina - z téměř padesát procent stojí mezi faktory, které vedly respondenty k četbě. Druhé místo je obsazeno učitelem jako osobou, která má vliv na čtení žáka. Metodologický základ výzkumu spočívá v rozhovorech s učiteli a rodiči žáků 4. ročníku ZŠ, které sledují, jak učitelé podporují rodiče svých žáků, a jaký je ideální koncept podpory, který rodiče preferují. Řešený problém jenahlížen z několika oblastí: osobní vztah učitelů a rodičů k čtení a čtenářství, jejich projevovaný zájem o dětské čtení a rodinnou čtenářství, a zejména podpora učitelů poskytovaná rodičům jejich žáků. Pilotní výzkum potvrdil předpoklad, že učitelé základních škol kladou velký důraz na čtení, i když se nezaměřují na sledování výzkumných studií a statistik gramotnosti a čtení. Závěr práce shrnuje další možnosti výzkumu a využití výsledků.
Název v anglickém jazyce
Reading and readership through eyes of teachers and parents of 4th grade pupils of elementary schools
Popis výsledku anglicky
The paper contains the annotated results of the pilot research of reading and literacy skills, compiled on the basis of information obtained from the fourth grade elementary school teachers. The aim of the research that is realized among teachers and parents of children of the fourth grade of elementary school, is the analysis of information, how teachers encourage parents to develop reading and readership of the child, i.e. how they affect children's individual reading, and what relationship exists with the literacy skills of a child. The available research of reading (Trávníček, 2008, 2011, Prázová, 2014, Gabal, Václavíková Helšusová, 2003) and reading literacy (PIRLS 2001, 2011, PISA, 2000, 2003, 2006, 2009, 2012, 2015) suggests that the key is in this direction the approach of the family. According to Trávníček (2008), one of the variables that distinguishes readers from nonreaders is the family – almost fifty percent stands out among the factors that led respondents to the reading. The second place is occupied by the teacher as a person with the power of influence on the student's reading. The methodological background of the research consists of interviews with teachers and parents of students of 4th grade of elementary school, which monitor what support teachers provide to parents of their pupils, and what is the ideal support concept that parents prefer. The problem that is being solved is observed from several areas: personal teachers and parents relationship to reading and readership, their manifested interest in childrens reading and family literacy background, and especially the teachers support provided to parents of their pupils. The pilot research confirmed the assumption that teachers of primary school lay great emphasis on reading, even though they do not focus on the monitoring research studies and statistics of literacy and reading. The conclusion of the paper summarizes the additional possibilities for research and exploitation of results.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Edukácia
ISSN
1339-8725
e-ISSN
—
Svazek periodika
2
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
238-244
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—