Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Czech Teachers' Subjective Theories about Teaching Grammar

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10451897" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10451897 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=mgz-k3rZD8" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=mgz-k3rZD8</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5565/rev/jtl3.1013" target="_blank" >10.5565/rev/jtl3.1013</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Czech Teachers' Subjective Theories about Teaching Grammar

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Modern subject didactics of the mother tongue postulates that the fundamental goal of teaching the mother tongue is the communication goal and that grammar instruction has a supporting function in the development of communication skills. However, research into teaching processes shows that grammatical-normative and formal-cognitive approaches to the language curriculum predominate to a large extent in practice, and that the teaching grammar is understood as an end in itself, rather than as a means. The causes of this fact are various, but especially from international research it can be concluded that what are known as the subjective theories of teachers (teachers&apos; beliefs) have a significant influence. Our goal is to explore this phenomenon in the reality of the Czech school. In the article we will present the results of two pilot probes focused on the teacher&apos;s concept of the communication-functional approach and on the position of grammar in language education.

  • Název v anglickém jazyce

    Czech Teachers' Subjective Theories about Teaching Grammar

  • Popis výsledku anglicky

    Modern subject didactics of the mother tongue postulates that the fundamental goal of teaching the mother tongue is the communication goal and that grammar instruction has a supporting function in the development of communication skills. However, research into teaching processes shows that grammatical-normative and formal-cognitive approaches to the language curriculum predominate to a large extent in practice, and that the teaching grammar is understood as an end in itself, rather than as a means. The causes of this fact are various, but especially from international research it can be concluded that what are known as the subjective theories of teachers (teachers&apos; beliefs) have a significant influence. Our goal is to explore this phenomenon in the reality of the Czech school. In the article we will present the results of two pilot probes focused on the teacher&apos;s concept of the communication-functional approach and on the position of grammar in language education.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Bellaterra Journal of Teaching &amp; Learning Language &amp; Literature [online]

  • ISSN

    2013-6196

  • e-ISSN

    2013-6196

  • Svazek periodika

    15

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    ES - Španělské království

  • Počet stran výsledku

    24

  • Strana od-do

    nestrankovano

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85145388048