Subjektivní teorie mluvnice u učitelů českého jazyka na druhém stupni
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F23%3A10465132" target="_blank" >RIV/00216208:11410/23:10465132 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=eR5IcBWJK6" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=eR5IcBWJK6</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Subjektivní teorie mluvnice u učitelů českého jazyka na druhém stupni
Popis výsledku v původním jazyce
Moderní oborová didaktika mateřského jazyka postuluje, že základním cílem výuky mateřského jazyka cíl komunikační a že výuka mluvnice má v rozvoji komunikačních dovedností podpůrnou funkci. Jak ovšem ukazují sondy do procesů výuky, v pedagogické praxi přetrvávají do značné míry gramaticko-normativní a formálně-kognitivní přístupy k jazykovému učivu a výuka mluvnice je chápána jako cíl sám o sobě. Existují různé příčiny této skutečnosti, ale zejména z mezinárodních výzkumů lze usoudit, že velký vliv mají tzv. subjektivní teorie učitelů.Naším cílem bylo prozkoumat tento fenomén na druhém stupni české základní školy. V našem článku představíme výsledky výzkumu zaměřeného na pojetí komunikačně-funkčního přístupu a pozici mluvnice v jazykovém vzdělávání u učitelů českého jazyka na druhém stupni ZŠ.
Název v anglickém jazyce
Subjective Theories about Teaching Grammar based on Research at Czech upper elementary school
Popis výsledku anglicky
Modern subject didactics of the mother tongue postulate that the fundamental goal of teaching the mother tongue is the communication goal and that grammar instruction has a supporting function in the development of communication skills. However, research into teaching processes shows that grammatical-normative and formal-cognitive approaches to the language curriculum predominate to a large extent in practice, and that the teaching grammar is understood as an end in itself, rather than as a means. The causes of this fact are various, but especially from international research it can be concluded that what are known as the subjective theories of teachers (teachers' beliefs) have a significant influence.Our goal was to explore this phenomenon in the reality of the Czech upper elementary school. In our paper we will present the results of the research focused on the teacher's concept of the communication-functional approach and on the position of grammar in language education.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Český jazyk a literatura
ISSN
0009-0786
e-ISSN
—
Svazek periodika
73
Číslo periodika v rámci svazku
5
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
215-220
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—