Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Subjektivní teorie mluvnice u učitelů českého jazyka na druhém stupni

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F23%3A10465132" target="_blank" >RIV/00216208:11410/23:10465132 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=eR5IcBWJK6" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=eR5IcBWJK6</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Subjektivní teorie mluvnice u učitelů českého jazyka na druhém stupni

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Moderní oborová didaktika mateřského jazyka postuluje, že základním cílem výuky mateřského jazyka cíl komunikační a že výuka mluvnice má v rozvoji komunikačních dovedností podpůrnou funkci. Jak ovšem ukazují sondy do procesů výuky, v pedagogické praxi přetrvávají do značné míry gramaticko-normativní a formálně-kognitivní přístupy k jazykovému učivu a výuka mluvnice je chápána jako cíl sám o sobě. Existují různé příčiny této skutečnosti, ale zejména z mezinárodních výzkumů lze usoudit, že velký vliv mají tzv. subjektivní teorie učitelů.Naším cílem bylo prozkoumat tento fenomén na druhém stupni české základní školy. V našem článku představíme výsledky výzkumu zaměřeného na pojetí komunikačně-funkčního přístupu a pozici mluvnice v jazykovém vzdělávání u učitelů českého jazyka na druhém stupni ZŠ.

  • Název v anglickém jazyce

    Subjective Theories about Teaching Grammar based on Research at Czech upper elementary school

  • Popis výsledku anglicky

    Modern subject didactics of the mother tongue postulate that the fundamental goal of teaching the mother tongue is the communication goal and that grammar instruction has a supporting function in the development of communication skills. However, research into teaching processes shows that grammatical-normative and formal-cognitive approaches to the language curriculum predominate to a large extent in practice, and that the teaching grammar is understood as an end in itself, rather than as a means. The causes of this fact are various, but especially from international research it can be concluded that what are known as the subjective theories of teachers (teachers&apos; beliefs) have a significant influence.Our goal was to explore this phenomenon in the reality of the Czech upper elementary school. In our paper we will present the results of the research focused on the teacher&apos;s concept of the communication-functional approach and on the position of grammar in language education.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Český jazyk a literatura

  • ISSN

    0009-0786

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    73

  • Číslo periodika v rámci svazku

    5

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    215-220

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus