Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Podpůrná opatření ve vzdělávání - vliv navýšení časové dotace na výkon žáků se specifickými poruchami učení

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10452344" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10452344 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=8Ze22X77eS" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=8Ze22X77eS</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.29364/epsy.454" target="_blank" >10.29364/epsy.454</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Podpůrná opatření ve vzdělávání - vliv navýšení časové dotace na výkon žáků se specifickými poruchami učení

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Výzkumná práce se zaměřuje na analýzu oblasti podpůrných opatření ve vzdělávání žáků sespeciálními vzdělávacími potřebami. Hlavní oblastí studie je navyšování časové dotace na práci žákůse specifickými poruchami učení, což je jedna z nejčastěji volených forem podpory pro tyto žáky.Byla provedena kvantitativní analýza výkonu žáků 9. tříd základních škol. Výzkumný souborobsahoval žáky se SPU (N=31) a intaktní žáky (N=188). Žáci pracovali na Testu struktury inteligenceI-S-T 2000 R a jejich výkony byly následně statisticky zpracovány. Žáci se SPU měli k dispozicio 25 % na práci více, než žáci intaktní, ale byli hodnoceni také v základním čase. Pracovalo se s jejichvýkonem v podobě hrubých skórů (tedy fakticky správně vyplněných položek), hrubé skóre senepřevádělo na inteligenční kvocient. Statisticky významné výsledky byly zjištěny v následujícíchoblastech. Žáci se SPU podali v rámci své skupiny statisticky významně lepší výkon, pokud pracovalis navýšením času (než v čase základním), a to ve všech hodnocených škálách i subtestech.Při hodnocení rozdílu mezi žáky se SPU a intaktní skupinou žáků dosahovali žáci se SPU s přidanýmčasem navíc statisticky významně lepších výkonů ve figurální škále testu a v subtestu Výběr obrazců;statisticky významně horší výkon podali v numerickém subtestu Číselné řady. Pokud pracovali žácise SPU a intaktní skupina žáků ve stejném (základním) čase, pak byli intaktní žáci statistickyvýznamně úspěšnější v numerické škále. V rámci verbální škály nebyly zjištěny žádné statistickyvýznamné rozdíly ve výkonech, což je překvapivým zjištěním.

  • Název v anglickém jazyce

    SUPPORT TOOLS IN EDUCATION - THE IMPACT OF INCREASING OF THE TIME ALLOWANCE ON THE PERFORMANCE OF PUPILS WITH SPECIFIC LEARNING DISABILITIES

  • Popis výsledku anglicky

    The research focuses on the analysis of support measures in the education of pupils with specialeducational needs. The main area of the study is to increase the time allowance for the work of pupilswith specific learning disabilities, which is one of the most frequently chosen forms of support forthese pupils. The research is a quantitative analysis of the performance of 9th-grade elementaryschool students. The research group included pupils with SPU (N = 31) and intact pupils (N = 188).The students worked on the I-S-T 2000 R Intelligence Structure Test and their performance wasstatistically processed. Pupils with SPU had 25% more time for work available than intact pupils,but they were also evaluated in basic time. We worked with their performance in the form of grossscores (that is correctly filled in items), the gross scores were not converted into intelligencequotients. Statistically significant results were found in the following areas. Pupils with SPU2022, roč. 16, č. 4 Výzkumné studie28performed statistically significantly better within their group in all evaluated scales and subtests ifthey worked with increasing time (than in basic time). When we are evaluating the difference betweenpupils with SPU and an intact group of pupils, pupils with SPU with added extra time achievedstatistically significantly better performances in the figural test scale and the Pattern Selectionsubtest. Statistically significantly worse performance was given in the numerical subtest of theNumber Series. If students with SPU and an intact group of students worked at the same (base) timethe intact students were statistically significantly more successful on the numerical scale. Thesurprising finding is that there are no statistically significant differences in performance within theverbal scale.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    E-psychologie

  • ISSN

    1802-8853

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    16

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    27-42

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus